2010 års modell blir den sista Dodge Viper av den nuvarande generationen. Det firar man med att slå varvrekord på Laguna Seca och med en giftig avslutningsmodell. Men huggormen kommer tillbaka efter att ha ömsat skinn – det lovar Dodge-chefen Ralph Gilles.
Den 24 november slog Chris Winkler från Chryslers sportavdelning – SRT – nytt banrekord på den anrika Laguna Seca-banan i Monterey, Kalifornien.
Med en standardutrustad Dodge Viper SRT 10 ACR (American Club Racer) körde han det 3,6 km långa varvet med sina elva kurvor på 1:33.915. Därmed slogs det gamla rekordet med 1,1 sekunder.
– Efter vårt rekord på Nürburgring i fjol är det fantastiskt roligt att kunna sätta ytterligare ett varvrekord på en klassisk bana, säger Ralph Gilles som är teknisk chef för Dodge.
Dodge Viper har en 8,4 liters V10 på 600 hästar och klarar 0-100 på under fyra sekunder, 0-160 på 11 sekunder och kvartsmilen på ca 11,5 sekunder. Den råa ACR-versionen har i år kortad växelspak och ändrad utväxling i femmans växel. Den extrema ställbara bakvingen kan ge närmare 500 kg downforce vid 240 km/timmen.
2010 blir Vipers sista år i sitt nuvarande utförande. Man räknar med att bygga ca 500 exemplar av den legendariska bilen under året. Däribland 10 exemplar i en speciell ”1:33 Edition Viper ACR” som byggs som en hyllning till rekordet på Laguna Seca.
USA + Italien?
Men Dodge talar inte bara om den sista årsmodellen. Man ger också visioner om en mycket spännande framtid för huggormen…
– Vi kommer att låta denna prestanda-ikon leva, lovar Gilles.
– Vi arbetar för fullt med det som ska komma efter detta. Med tanke på att vi numera har partners i Europa som är kända för att bygga världens bästa sportbilar, så är framtidsmöjligheterna enorma.