Porsche firar 25 år med två versioner av 911 GT3

Porsche lanserar nya 911 GT3 i två versioner för första gången, för att fira modellens 25-årsjubileum. Den kommer som banfokuserad modell med fast bakvinge och en mer diskret Touring-variant utan vinge. Med skräddarsydda paket tillval kan båda versionerna anpassas för både racing och landsvägskörning. Svenska priser underst i artikeln.

911 GT3 drivs av en 4.0-liters boxermotor med 510 hk och 450 Nm, och är lättare än tidigare tack vare bland annat lättviktsfälgar och ett nytt litiumjonbatteri. Den når 100 km/h på 3,4 sekunder med PDK-växellådan och en topphastighet på 311 km/h.

Aerodynamiska förbättringar såsom en ny frontdiffusor ökar prestandan, medan interiören erbjuder högkvalitativa material och nya alternativ. Touring-versionen, inspirerad av klassiska 911 Carrera RS 2.7, fokuserar på körglädje på kurviga landsvägar och levereras utan fast bakvinge för en mer diskret design. Verka utan att märkas kanske är en överdrift, bilen sticker ändå ut rejält.

Porsche erbjuder även Weissach-paketet med ytterligare bankörningsanpassningar och lättviktsmaterial.

Till 911 GT3 med fast bakre vinge finns Clubsport-paketet för bankörning att välja utan extra kostnad. I paketet ingår en fastskruvad bakre burbåge i stål, 6-punktsbälte för föraren och en handbrandsläckare. En förutsättning för att kunna välja Clubsport-paketet är att bilen är utrustad med tillvalet skalstolar.

Dörrarna är viktoptimerade invändigt med hjälp av dörrhandtag i CFRP och förvaringsfack med nätsidor. Burbåge i CFRP och lätta smidda magnesiumfälgar finns som tillval.

För 911 GT3 Touring finns ett lättviktspaket som ytterligare förbättrar bilens dynamik. En exklusiv klocka för ägare förstärker kopplingen mellan bil och klocka. Kronograferna 911 GT3 och 911 GT3 Touring är utrustade med det exakta, COSC-certifierade urverket Porsche Design WERK 01,200 med flyback-funktion. Den ultralätta boetten i titan med svart titankarbidbeläggning (tillval) kombinerar sportbilsdesign med modern klocktillverkning. Urtavlan i GT3-design med gula accenter och sexkantig struktur påminner om bilens instrumentpanel, medan lindningsrotorn är baserad på GT3-fälgarnas design. 

Nya Porsche 911 GT3 och 911 GT3 Touring kan beställas från och med årets slut, med ett startpris på 2 250 000 kronor.

Delad nyhet är dubbel glädje!