Site icon www.sportbilen.se

McLaren W1 – teknikens mästare

Med sprillans nya McLaren W1 skriver tillverkaren ett nytt kapitel i historien om superbilar och bygger vidare på de ikoniska modellerna F1 och P1. Ingen lätt uppgift att överträffa dessa legender, men W1 tar sig an utmaningen med en imponerande hybrid V8-drivlina på hela 1275 hästkrafter. På pappret ser det ut som en milstolpe i McLarens historia, men hur står den sig i jämförelse med tidigare McLaren-modeller och konkurrenter som Koenigsegg?

Hybridteknologi och prestanda

Den stora nyheten här är den hybrida V8-motorn. McLaren har valt att bygga vidare på erfarenheterna från P1 och utvecklat en ny ”MHP-8-motor” som levererar 928 hästkrafter. Med ett effektuttag på 233 hästkrafter per liter är detta den mest kraftfulla McLaren-motorn hittills. Tillsammans med en elmotor som tillför ytterligare 347 hästkrafter får W1 en sammanlagd effekt på 1275 hk. Detta gör att bilen inte bara konkurrerar med Koenigseggs Jesko Absolut i termer av rå kraft, utan även med McLarens egna toppmodeller som Speedtail och Senna.

Den hybrida drivlinan möjliggör också imponerande prestandasiffror: 0–200 km/h på 5,8 sekunder och 0–300 km/h på under 12,7 sekunder. Det är tydligt att W1 överträffar McLaren Speedtail när det gäller acceleration, samtidigt som den har en maximal hastighet på 350 km/h, vilket är tillräckligt för att placera den i toppen av dagens hyperbilsklass.

Viktoptimering och aerodynamik

Ett område där McLaren alltid har excellerat är viktoptimering. W1 väger in på blygsamma 1399 kg, vilket ger ett kraft-till-vikt-förhållande på 911 hk per ton. Den låga vikten är resultatet av avancerad användning av kolfiber, speciellt i den nya Aerocell-monocoquen. McLaren har även gått ett steg längre med deras aerodynamiska lösningar. Den aktiva ”Long Tail”-vingen sträcker sig bakåt med 300 mm och bidrar till att skapa upp till 1000 kg downforce. Detta gör att W1 levererar exceptionellt grepp på banan, och McLaren hävdar att den är tre sekunder snabbare än Senna på deras referensbana i Nardo.

Annars är ju Koenigsegg kända för sina banbrytande aerodynamiska innovationer, men McLaren visar att de också kan dominera denna aspekt. Genom att inspireras av Formel 1-teknik och integrera aktiv aerodynamik har de skapat en bil som kan sänka markfrigången med 37 mm fram och 17 mm bak när den växlar till banläge.

Värdig efterträdare

McLaren W1 är en teknisk triumf och en värdig efterträdare till både F1 och P1. Trots den massiva kraften och avancerade teknologin är det inte en bil som förlitar sig på överflödiga superlativ. Det är en förarens bil, med fokus på kontroll, balans och känsla, snarare än ren effekt. Och medan den möter hård konkurrens från märken som Koenigsegg och även Ferraris toppbilar, är det tydligt att McLaren har byggt något unikt. Synd att den spränger banken bara…

Faktaruta: McLaren W1

Exit mobile version