Alpine släpper elbil – A290

Alpine inleder en ny era med lanseringen av A290 som ska återspegla prestanda, smidighet och lättvikt, tillsammans med fransk expertis. Toppversionen får 220 hk och 300 Nm.

Pressmeddelande från Alpine

Aerodynamiken har varit i fokus i varje skede när karossen designats, för att maximera räckvidden. Luftintagen i stötfångaren har formats för att skapa ett fördelaktigt flöde, liksom de breda sidokjolarna, diffusorn och formen på bakljusen. A290 har ingen överdimensionerad spoiler som skulle ha stört det bakre flödet, utan snarare en ”ducktail” vid bakluckan för att understryka sportigheten.

De vanliga 19-tums lättmetallfälgar finns i två utföranden. Hjuldesignen skapades som referens till Alpine A310. Däremot påminner Snowflake-hjulen om ursprunget till namnet Alpine och finns i blanksvart, halvdiamantsvart eller diamantsvart finish. En blå bakgrund bakom Alpine-logotypen på hjulen finns som tillval. Brembo 4-kolvs monoblock främre broms-ok med Alpine-märke är desamma som på A110. De främre och bakre bromsoken finns i Racing Red eller Alpine Blue.

Fyra färger finns att välja mellan, inklusive en ny Alpine Vision Blue, en signaturfärg som har fått särskilt djup för att ge större kontraster mellan ljus och mörkt.

A290 finns även i Deep BlackNival White och Matte Tornado Grey.

Interiören: Cockpit-atmosfär

Interiören fokuserar på sportighet i en exklusiv atmosfär, typisk för Alpine i Deep Blue-toner. Förarplatsen och passagerarsidan, kompletteras med justerbar omgivande belysning. Ratten, konsolen och sätena är inbjudande. A290 är en livlig liten sedan, med 5 dörrar för enkel åtkomst till sina 5 platser och ett generöst bagageutrymme på 326 liter.

Den exklusiva tre-ekrade sportratten är skulpterad och modern, designad för att understryka en sportig karaktär och en bred rattbåge för bättre grepp. Den innehåller flera specifika knappar inspirerade av F1-världen, med RCH (for Recharge) vridreglage till vänster, för att ställa in regenereringsnivån, de olika körlägena till höger och den omedelbart igenkännbara röda OV (för Overtake) ) knappen ovan. Ratten innehåller även reglage för körhjälpmedel, telefon, röstassistent och instrumentvisningsläge.

Gaspedal och fotstöd kompletterar ergonomin i A290:s sportiga körställning. Den 10,1-tums centrala skärmen är vinklad mot föraren, och de fysiska luftintagen kan justeras utan att ta blicken från vägen.

Den höga mittkonsolen mellan de två sätena är inspirerad av A110:s ikoniska design och innehåller RND-transmissionsreglagen. Varje detalj i detta område har noggrant övervägts, med bilens namn präglat på det centrala armstödet, Alpine ’Snowflake’ på nyckelöppningen och konsolen klädd i toppklassigt nappa-läder.

Sätena är noggrant designade i A290. De erbjuder sidoförstärkning för extra stöd utan att kompromissa med vardagskomforten. Klädda i miljövänliga material är de ett bevis på Alpines engagemang för hållbarhet. I de första klädselnivåerna är sätena klädda i ett kornigt belagt tyg (15 % återvunnen plast och hampa-fiber) kombinerat med ett djupblått 100 % återvunnet tyg med silika-grå kontrastsömmar och en pilformad A-logotyp i övre delen av ryggstödet. Instrumentbrädan, sidorna av mittkonsolen och dörrpanelerna är vadderade med tyg.

I GT Premium- och GTS-versionerna i toppklass är sätena, instrumentpanelen och dörrpanelerna klädda i Deep Blue och Eevee Grey nappa-läder. Alpinemärket är präglat på nackstöden och A290 är broderad i mitten av ryggstödet. Nappalädret kommer från Europa och bearbetas på ett hållbart sätt. Den garvas med kaffebönor och växtbaserade medel för finishen.

En knapp på ratten aktiverar de fyra olika alpina körlägena: Spara, Normal, Sport och Personlig. Den senare tillåter oberoende justering av nivån på styrassistans, gasrespons, ljusmiljö och Alpine Driving Sound. Som ett resultat kan förare med säkerhet utforska gränserna genom att helt enkelt justera vridpunkten för balans fram och bak, med ett lätt lyft av gaspedalen för att gradvis dra åt banan. Elektronisk stabilitetskontroll (ESC) kan avaktiveras helt.

A290:s har 26 förarassistanssystem (ADAS) inklusive föraruppmärksamhetsövervakning, automatisk nödbromsning vid backning, detektering framåt och bakåt med nödkörningskorrigering och säker utgång av passagerare.

En ny My Safety Switch-knapp, placerad på vänster sida av ratten, gör det möjligt för förare att enkelt välja sina ADAS-inställningar.

Drivlinor: prestanda och effektivitet

Beroende på utförande har Alpine A290:s motor två effektnivåer: 180 hk i basversionen och GT Premium, och 220 hk i GT Performance och GTS. I båda fallen är gasresponsen kalibrerad för att göra A290 till en äkta sportbil som är lätt att kontrollera trots sin elmotors höga nivåer av kraft och vridmoment.

Det omedelbara vridmomentet för en elmotor (300 Nm i detta fall) kontrolleras för att optimera prestandan. A290:s utvecklingsingenjörer har utvecklat ett sofistikerat vridmomenthanteringssystem, Alpine Torque Technology, som gör det möjligt att finjustera ett optimalt vridmoment, utöver bromsverkan för att maximera drivkraften. A290’s toppversioner accelererar från 0 till 100 km/h på 6,4 sekunder, vilket placerar den i toppen av sin kategori. En Overtake-funktion som styrs från ratten med en röd knapp (kallad OV) ger maximalt vridmoment och kraft så länge knappen är intryckt och i upp till 10 sekunder. Funktionen är hämtad direkt från motorsporten och spelvärlden. När denna extra energi frigörs visar instrumentskärmen en animering som symboliserar hastighet och en visning av återstående tid, medan en dynamisk animering visas på den centrala Alpine Telemetrics-skärmen.

A290 byggs i Douai som ligger i norra Frankrike, ElectriCity. Elmotorn byggs även i Frankrike vid Megafactory i Cléon. Batteriet kommer att tillverkas i Frankrike med början sommaren 2025.

Källa: Alpine

Delad nyhet är dubbel glädje!