Site icon www.sportbilen.se

E-Klass som laddhybrid från AMG – 585 hk

Nu kommer Mercedes nya E-Klass som laddhybrid från AMG. Bilen får totalt 585 hästkrafter i systemeffekt och en räckvidd på ren el på 10 mil. Den kommer både som kombi och sedan.

Pressmeddelande från Mercedes

Nya Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ är den andra laddhybriden med lång räckvidd från prestandaexperterna i Affalterbach. Bilen är bestyckad med en 3-liters rak sexa som kombineras med en elmotor på 120 kW (163 hk). Elmotorn är integrerad med växellådan och är alltid med och driver bilen. Den samlade effekten är på 585 hästkrafter och vid Race Start kan man få ut hela 612 hästar. Vridmomentet är på hela 750 Nm. Detta ger bilen acceleration 0–100 på bara 3,8 sekunder och en toppfart på upp till 280 km/tim.

Bilen har ett 400-voltsbatteri på 28,6 kWh som är monterat under golvet i bagageutrymmet. Av effekten kan 21,2 kWh användas i vardagstrafik eftersom en del av energiinnehållet alltid är reserverat för att kunna ge extra prestanda. Batteriet ger dock en räckvidd på ren el på hela 10 mil vilket gör att de allra flesta kan klara all vardagskörning utan att använda förbränningsmotorn.
Batteriet kan som standard laddas med 11 kW vilket gör att det laddas fullt i en vanlig hemmaladdbox på ca två timmar. Det går också att få bilen med 60 kW DC laddning som gör det möjligt att ladda 10 – 80 % på bara 20 minuter. Bromskraftåtervinningen är på upp till 120 KW och kan ställas i flera steg.

Som namnet antyder är bilen fyrhjulsdriven med drivning som är helt variabel mellan fram- och bakaxel. Den har också fått en speciell version av fjädringen AMG RIDE CONTROL. I den här modellen ger den en balans mellan den sportiga AMG-känslan och den tysthet man vill ha när man kör på ren eldrift.


Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ kommer med en lång utrustningslista med bland annat styrbar bakaxel, och en ännu längre lista på tillval.

Källa: Mercedes

Exit mobile version