Sjätte generationen av BMW 5-serie Touring erbjuds för första gången med en helelektrisk drivlina, svenska priser underst i releasen!
Pressmeddelande från BWM
BMW 5-serie Touring har varit en stor framgångssaga sedan den lanserades 1991 och en favorit i premiumsegmentet tack vare sin eleganta närvaro och körkomfort, kompletterad med en mångsidig interiör och stor baklucka. Den är en överlägsen allroundbil för utmaningarna i vardagen och för bekväma resor med stort bagage tack vare sin kombination av sportig elegans, typisk körglädje och modern funktionalitet.
Från start kommer två helelektriska modellvarianter av nya 5-serien Touring. Instegsmodellen BMW i5 eDrive40 Touring har en elmotor på bakaxeln och en maximal systemeffekt på 230 kw/340 hk och toppmodellen BMW i5 M60 xDrive Touring drivs av två elmotorer, en på vardera axel, som tillsammans bildar en elektrisk fyrhjulsdrift och en systemeffekt på upp till 442 kW/601 hk. Båda modellerna har en batterikapacitet på 81,2 kWh vilket ger en elektrisk räckvidd på 483-560 km för BMW i5 eDrive40 Touring samt 445-506 kilometer för BMW i5 M60 xDrive Touring enligt WLTP. Batteriet kan laddas med upp till 11 kW som standard och upp till 22 kW som tillval vid AC-laddning. Vid snabbladdning är maximal laddeffekt 205 kW vid optimala förhållanden. Likt BMW 5-serie Sedan har även Touringen möjlighet att klimatisera batteripaketet inför ett laddstopp och stödjer Plug & Charge teknologin.
Optimerad funktionalitet för ideal kombination av sport och komfort
Exteriören karaktäriseras av dynamiskt utvidgade proportioner och generösa ytor. Jämfört med sin föregångare är nya BMW 5-serie Touring längre (+97 millimeter), bredare (+32 mm) och högre (+17 mm). De nya proportionerna mäter 5 060 mm i längd, 1 900 mm i bredd och 1 515 mm på höjden. Modellen har även den längsta hjulbasen inom sin klass med 2 995 mm (20 mm större än tidigare).
Tack vare de utvidgade proportionerna erbjuder nya BMW 5-serie Touring mer utrymme i kupén än föregångaren och framför allt märks detta i baksätet där passagerare har mer ben- och axelutrymme vilket gör att 3 vuxna personer kan sitta ledigt bredvid varandra. Bagageutrymmet har utökats tack vare en bredare öppning av bagageluckan samt lägre tröskel, vilket gör det enkelt att förvara stora föremål och bagagevolymen mäter 570 liter (upp till 1700 liter med fällda baksäten). Som tillval finns dragkrok och BMW i5 Touring har en maximal dragvikt på 1500 – 2000 kg beroende på modell.
BMW i5 Touring lanseras under Q2 men går redan idag att beställa hos de svenska återförsäljarna. Svenska priser börjar från 833 800 kr för BMW i5 eDrive40 och 1 275 200 kr för BMW i5 M60 xDrive.
Teknisk data:
BMW i5 eDrive40 Touring:
Femte-generationens BMW eDrive-teknik, elmotor på bakaxeln.
Maximal effekt: 230 kW/313 hk vid 8000 varv/minut. (250 kW/340 hk i My Mode SPORT).
Maximalt vridmoment: 400 Nm vid 0-5000 varv (430 Nm med Sport Boost eller Launch Control).
Acceleration: 0 till 100 km/h på 6,1 sekunder.
Topphastighet: 193 km/h.
Sammanlagd energiförbrukning (enligt WLTP): 19,3 – 16,5 kWh/100 km.
Räckvidd: 483 – 560 km (WLTP).
BMW i5 M60 xDrive Touring:
Femte-generationens BMW eDrive-teknik, en elmotor fram och en bak, elektrisk BMW xDrive-fyrhjulsdrift.
Maximal effekt: 380 kW/517 hk vid 8000 varv/minut (442 kW/601 hk i My Mode SPORT).
Maximalt vridmoment: 795 Nm vid 0-5000 varv. (820 Nm med Sport Boost eller M Launch Control).
Acceleration: 0 till 100 km/h på 3,9 sekunder.
Topphastighet: 230 km/h
Sammanlagt energiförbrukning (enligt WLTP): 20,8 – 18,3 kWh/100 km.
Räckvidd: 445 – 506 km (WLTP).
Källa: BMW