Nya Volkswagen ID.7 – testerna nästan klara

Nedräkningen till lanseringen av ID.7 har startat: Världspremiären för den nya helt eldrivna flaggskeppsmodellen i ID.-familjen äger rum den 17 april, bland annat i Stockholm.

Pressmeddelande från Volkswagen

Mindre än två veckor innan världspremiären ger Volkswagen nu mer information om drivningen, chassit och komforten i denna nya ID.-modell, som är konstruerad för långfärdskörning. Nya ID.7 kommer att lanseras i den övre mellanklassen i Europa, Kina och Nordamerika. Volkswagen planerar att öka andelen eldrivna modeller till 80 procent i Europa till år 2030. Nya ID.7 är en viktig milstolpe på denna väg och lanseringen i Europa planeras till slutet av 2023.

Den kamouflerade versionen av ID.7 genomgår fortfarande sina sista testkörningar kring Alicante i Spanien, där den kan visa upp sina styrkor på de slingriga bergsvägarna i regionen. Kai Grünitz, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för utveckling, förklarar:

– Med ID.7 har vi utnyttjat potentialen hos MEB-plattformen ännu mer. Vi har också använt en ny, kraftfullare och effektivare elmotor. Dessutom har vi förbättrat styrkvaliteten på chassit och därigenom kunnat öka körkomforten ytterligare. Kombinationen av ett enastående drivsystem, komfortabelt chassi och lång räckvidd gör ID.7 till den perfekta bilen för långfärder.

Högre prestanda och effektivitet tack vare nyutvecklad elmotor

ID.7 är den första modellen baserad på MEB-plattformen (Modular Electric Drive) som har en ny effektivare eldrift som utvecklats av Volkswagen. Det här är den kraftfullaste och mest vridmomentstarka elmotorn i en ID.-modell hittills. Kraftenheten har utvecklats av Volkswagen Group Components i Kassel där den också tillverkas.

Den nya eldriften har optimerats framför allt när det gäller energiförbrukningen: beroende på batteriets storlek, beräknas räckvidden bli upp till 700 km (WLTP) och laddningskapaciteten upp till 200 kW. ID.7 understryker på så sätt att den är mycket lämplig speciellt för frekventa förare och företagskunder.

Nytt chassi – hög komfort och exakt styrning

Den adaptiva chassiregleringen DCC (tillval) och bilens kördynamikhanterare för långfärder har förbättrats ytterligare. Tack vare körlägesväljaralternativen erbjuder de stor spridning mellan komfort och sportighet. Tillsammans med den nyutvecklade progressiva styrningen säkerställer systemen precisa köregenskaper och maximal stabilitet. Dessa teknologier har också fått visa vad de går för under provkörningarna i Spanien.

Rymlig interiör, nytt manövreringskoncept

Den rymliga och högklassiga interiören erbjuder massor av plats både fram och bak. Förarplatsen har fått en helt ny utformning och storleken på de klassiska instrumenten har minskats avsevärt. All nödvändig standardinformation och alla varningar visas bakom ratten i ID. cockpit. Föraren får annan viktig information via en Head-up-Display (HUD) med förstärkt verklighet (standard).

Hjärtat i display- och manövreringskonceptet är den standardmonterade infotainmentdisplayen i ID.7. Den mäter 38 cm (15″) diagonalt och har fått en helt ny utformning. Baserat på feedback från kunderna har till exempel luftkonditioneringen integrerats permanent på den främsta nivån. Touchslider-reglagen under skärmen är också belysta fullt ut för att underlätta i mörkerkörning. Det finns även fritt konfigurerbara knappar för direktåtkomst.

Klimatiserade säten med nytt massagesystem

Volkswagen har utvecklat en ny generation förar- och passagerarsäten fram för ID.7. Beroende på version erbjuder dessa nya säten upp till 14 elektriska inställningsmöjligheter. Förutom klimatisering har de också en helt ny massagefunktion.

Utöver de individuella inställningarna kan föraren och framsätespassageraren som alternativ aktivera ett automatiskt läge för sätesklimatet. Här känner temperatur- och fuktsensorerna i sätena av kyl- och/eller värmebehovet och reglerar det därefter.

Den nyutvecklade massagefunktionen i sätet ergoActive Premium (tillval) för föraren och passageraren fram erbjuder extra hög komfort. I ID.7-segmentet definierar de nya sätena en standard som tidigare endast har erbjudits i lyxklassen.

ID.7 tar ID.-familjen till en ny nivå

Med sitt högklassiga produktkoncept understryker ID.7 sin ställning som flaggskeppsmodellen i den eldrivna ID.-familjen. Förutom lång räckvidd och smidig körning erbjuder den också hög åkkomfort tack vare sitt nya manövreringskoncept och rymliga interiör. Med sin innovativa teknik och sitt högkvalitativa intryck positionerar sig nya ID.7 tydligt som en eldriven långfärdsbil i den övre mellanklassen.

Världspremiär i Stockholm

Världspremiären den 17 april går av stapeln i flera städer samtidigt, bland annat i Stockholm.

Bilen är en kamouflerad konceptbil nära serieproduktion – den finns ännu inte till försäljning.

Källa: Volkswagen

Delad nyhet är dubbel glädje!