Polestar O2 är en elektrisk sportbil med drönare

En gimmick förstås, men visst är konceptet lite häftigt? Det behövs fler eldrivna sportbilar med avtagbart tak (och drönare!).

Elbilsmärket Polestar har visat upp en ny konceptbil som omformar definitionen av sportiga roadsters för den elektriska eran. Bilen med namnet Polestar O2 är varumärkets vision av en öppen prestandabil som levererar en kittlande körupplevelse – inklusive alla de fördelar man får av elektrisk mobilitet.

”Polestar O2 visar riktningen för vårt varumärke”, kommenterar Thomas Ingenlath, Polestars VD. ”Den visar upp vår framtida potential och är ett smakprov på vad vi kan designa och konstruera med den talang och teknik vi har internt. Bilen ser fantastisk ut och det är en underbar upplevelse att kunna köra med taket nere utan att höra en förbränningsmotor.”

Köregenskaper

Körupplevelsen i Polestar O2 är designad för att vara livlig och lätt, samt att ge bilen en förtroendeingivande, förutsägbar och lekfull karaktär. Polestar O2 använder sig av en anpassad version av den epoxylimmade aluminiumplattformen som företagets brittiska forsknings- och utvecklingsavdelning har tagit fram för Polestar 5.

Plattformens inneboende egenskaper ger fördelar i form av välkontrollerade karossrörelser, hög vridstyvhet och intuitiva köregenskaper. Den höga kvaliteten och vridstyvheten hos den epoxylimmade plattformen syftar till att ge förstklassig väghållning i kombination med en direkt och linjär styrkänsla som bygger upp styrmotståndet på ett naturligt sätt.

Maximilian Missoni, Polestars designchef, säger: ”Polestar O2 är vår vision om en ny era för sportbilar där vi förenar den härliga känslan av att köra öppet med elektrisk mobilitet. Precis som med alla våra bilar handlar den dessutom om mer än bara snabb acceleration rakt fram; det är när du vrider på ratten som det riktiga roliga börjar.”

Design

O2 är tydligt besläktad med konceptbilen Polestar Precept men har sin egen visuellt distinkta karaktär. Designen är ett exempel på hur Polestars formspråk kan anpassas till olika kaross-typer och fortfarande visa ett starkt släktskap. Polestar O2 har klassiska sportbilsproportioner med en låg, bred kaross, en kompakt 2+2-kupé, minimala överhäng och ett långt axelavstånd – och samtidigt med en modern och elektrisk känsla.

”Den här bilen förenar teknik och konst, precision och skulptur; den har en bestämd attityd utan att vara aggressiv”, fortsätter Maximilian Missoni.

Aerodynamiken är anpassad för att maximera räckvidden tack vare dolda designfinesser, som integrerade kanaler som förbättrar luftflödet över hjulen och karossidorna, samt att bakljusen skär genom luften på ett sätt som minskar turbulensen bakom bilen.

Hållbarhet och teknik

Polestar O2 visar också upp framsteg inom hållbarhet och teknik. Interiören är gjord av ett nytt mono-material i termoplast. Begreppet ”mono-material” syftar på att ett enda grundmaterial är använt vid tillverkningen av olika komponenter.

I Polestar O2 är återvunnen polyester det enda materialet som använts till alla mjuka komponenter i inredningen: stoppning, lim, 3D-stickade fibrer och icke-vävd laminering. Detta förenklar återvinningen och är ett viktigt steg mot ökad cirkularitet, samtidigt som det minskar vikt och avfall.

Polestars hållbarhetsteam anser att material bör återvinnas med bibehållen kvalitet. I Polestar O2har de integrerat en ny metod för att kontrollera återvunnet material och för att förbättra cirkulariteten hos metallkomponenter.

Chassit består av olika aluminium-kvaliteter för att ge en kittlande körupplevelse. Dessa olika kvaliteter är märkta, vilket gör att de kan återvinnas mer effektivt. Högkvalitativt aluminium förblir högkvalitativt, medan andra kvaliteter bibehåller sina varierande egenskaper, vilket möjliggör bättre materialeffektivitet och mindre behov av nyproducerad aluminium.

Innovation

I en värld där sociala medier spelar allt större roll är Polestar O2 utrustad med en autonom kameradrönare som finns integrerad bakom baksätet. Den är utvecklad i samarbete med Aerofugias varumärke för konsumentelektronik, Hoco Flow, och konceptdrönaren går att aktivera när bilen rör sig för att spela in videofilmer medan man kör.

Polestars ingenjörer har utvecklat en särskild vinge som åker upp bakom baksätet för att skapa ett lugnt område med undertryck som gör att drönaren kan lyfta när bilen är i rörelse. Drönaren är autonom och följer automatiskt bilen i hastigheter upp till 90 km/h. Föraren kan välja mellan en vy ovanifrån – perfekt om man kör längs med kusten – eller en mer actionfylld vy med en sportigare stil. Efter inspelningen kan drönaren återvända till bilen på egen hand. Videoklippen kan redigeras och delas direkt från bilens 15 tum stora infotainmentskärm när bilen står parkerad.

”Vi ville betona de nya sätt på vilka man kan uppleva en bil som Polestar O2”, fortsätter Maximilian Missoni. ”Att integrera en autonom kameradrönare var något som gjorde att vi kunde tänja på gränserna för innovation. Att kunna använda drönaren snabbt utan att först behöva stanna och lasta av den är en viktig fördel med denna innovativa design.”

Polestar O2 bygger vidare på den starka grund som lagts av Polestar Precept som en vision för företagets framtida ambitioner vad gäller design, teknik och hållbarhet. Polestar planerar att lansera tre nya bilar under de kommande tre åren med start 2022. Var och en av de modellerna har potential att gradvis förverkliga några av idéerna från dessa konceptbilar.

Källa: Polestar

Delad nyhet är dubbel glädje!