Muskelbilarna – så började det

Vilka är muskelbilarna framför andra? Vi gör en djupdykning i historien och bjussar på lite information om några av motorvärldens ballaste drömbilar. Är det fler än jag som ångrar att man inte köpte en billigt på 90-talet?

Dodge Charger
Dök upp 1964 som ett koncept, men första produktionsbilen såg världens ljus först 1966. Den delade mycket teknik med ”brorsan” Coronet, även denna på Chryslers B-plattform. Det var en fyrsitsig sedan med två dörrar och en V8 på 318 kubiktum med treväxlad låda. Det är andra generationen som har gjort genomslag i bilvärlden, den byggdes 1968-1970 och kördes dessutom med begränsad framgång i Nascar. Nån som minns General Lee? Det var en 69:ans Charger som gjorde stort genomslag i TV-serien The Dukes of Hazzard vilket ökade populariteten enormt. När tredje generationen kom 1971 sjönk försäljningssiffrorna på grund av höga soppapriser och försäkringskostnader, och Charger blev aldrig så ball som den var 1968-1970.

Ford Mustang
Även denna presenterades 1964, och började tillverkas samtidigt. Generation 1 myntade begreppet ”Pony Car” på grund av hästen i fronten, vilket senare blev ett begrepp för smidiga muskelbilar med schysst väghållning och något mindre karosser. Denna förhållandevis billiga sportbil gick att köpa med sexcylindrig radmotor eller en V8 och blev snabbt en succé. På bara fyra månader sålde man 100.000 exemplar! Allra flest fick man iväg 1966, hela 607.000 bilar tillverkades det året.
När Mustang var som starkast hade den en 575 hk stark Boss 429 bigblock-motor, det var förstås åren då hästkraftskriget rasade som mest – 1969-1970. 1971 förändrade man karossens utseende och den blev märkbart tyngre och större, anpassad för de stora motorerna som det året var ett ovanligt tillval. En riktig dröm-Mustang är Shelby GT500 1967, en vidareutveckling av bilen med kraftigare motordelar och vassare väghållning.

Chevrolet Camaro
GM var tvungna att slå tillbaka när Ford lyckades så förbaskat bra med sin Mustang, det gjorde de i form av Camaro som lanserades som 1967 års modell i hardtop och cabriolet-utförande. Vassare utrustningspaket fanns att kryssa för: Z28 och SS (Super Sport). Lite mer styling fick man om man beställde en RS (Rally Sport) vilket gick att kombinera med Z28 och SS. Raka sexor eller V8:or, som förstorades till 427 kubiktum från 396 till 1969. Större än 400 kubiktum fick man inte ha enligt interna regler, vilket gjorde att man halkade efter konkurrenterna Barracuda och Mustang. Don Yenko insåg detta och började sälja en Yenko Camaro med 427 kubiktum (sju liter). 1970 kom generation två, som strikt coupémodell.

Pontiac Firebird
Pontiac hade länge skissat på en egen sportbil, men tvingades slutligen av ledningen att utgå från Chevrolet Camaro. Den kom 1967, och finns även som Trans Am från 1969 vilket är en variant av Firebird. Det här var Pontiacs svar på succén med Ford Mustang, och även denna fanns med rak sexcylindrig eller V8-maskin. Tillverkades ända fram till 2002.

Dodge Challenger
Tillverkades bara 1970-1974, som cab endast 1970-1971. Muskler i lite mindre format, konkurrent till Firebird och Mercury Cougar. Populär prestandamodell var 440 Six-Pack, den mest effektstarka var 426 Hemi.

Fler muskelbilar
Det gjordes fler bilar som kan klassas in som muskelbilar. Några av dem: AMC Javelin, Mercury Cougar, Plymouth Barracuda, Plymouth Gtx, Plymouth Roadrunner och Chevrolet Nova. För att få råd med en egen muskelbil kan ett besök på netentcasinos.com vara en klok idé.

Delad nyhet är dubbel glädje!