Site icon www.sportbilen.se

Fem billiga sätt att vässa bilen

Sugen på en sportigare upplevelse bakom ratten men inte att lägga hela besparingen på uppdraget? Vi har listat några punkter som du kan börja med.

1. Lätta bilen
Lotus grundare, geniet Colin Chapmans ord ekar i skallen. ”Simplify, then add lightness”. Släng ut reservdäcket för sjutton! Och allt bråte du har liggande i bilen, det gör faktiskt bilen långsammare! Och du kanske klarar dig utan baksäte – kanske till och med utan passagerarsäte fram? Och vem behöver golvmattor, ljuddämpande material, stereo och luftkonditionering? För dig som är riktigt hardcore så kortar du även långa sladdar, byter ut karossdelar från plåt till kolfiber och köper lättare fälgar. Läge för ett nytt citat av franska författaren Antoine de Saint-Exupéry:
”Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away”.

 

2. Byt avgassystem
Det här är en plugg i systemet. Skaffar du ett sportavgassystem som låter avgaserna flöda friare så kommer bilen bli rappare. Många bilar har flera ljuddämpare efter varandra – du klarar dig med en. Katalysatorn är också en broms, men den behöver du för att inte mörda moder jord. Du kan däremot skaffa en sportkatalysator som fortfarande gör jobbet men mer effektivt.
Har du en fyrcylindrig maskin utan turbo kan du uppgradera till ett 2,5-tumssystem hela vägen, är bilen begåvad med en turbo kan du gå upp till tre tum. 2,5-3,0 tum är finfint för V6:or och V8:or också. Headers är den del som är monterad direkt från motorn, och den kan du också uppgradera om du vill göra det ordentligt från början till slut. Vill du ha ett avgassystem som är lagligt i ljud vid normalt bruk men brölar ut ordentligt vid pådrag kan du lägga pengar på avgasventiler som öppnar vid ett visst mottryck och släpper ut avgaserna innan ljuddämparen. Ferrita säljer denna anordning som även kan öppnas med ett knapptryck inifrån förarplatsen.

3. Kalluft och insug
En bil som andas in varmluft i motorn eller bara lite kalluft blir betydligt slöare än en bil som matas med massor av syre. Ta en titt under motorhuven och lyft locket till luftfiltret. Är det igensatt av en massa sand, grus och insekter? Byt ut det genast! Eller ännu bättre – byt mot ett sportluftfilter! Ett fräscht K&N-sportluftfilter skulle kunna ge dig upp till fem extra hästkrafter. Värt varenda slant.

4. Styva upp bilens chassi
Svampig fjädring och sladdrigt chassi hör inte sportiga bilar till. Byt mot hårdare fjädring runt om, är du snål så korta fjädrarna några varv. Montera ett fjäderbenstag under motorhuven som sammanbinder främre fjäderbenen – det styvar upp karossen. Samma sak kan man göra bak om det får plats i skuffen.
Köper du coilovers kan du ställa in hur hård dämpning du vill ha. En sväng till racerbanan? Styva upp mer! Ut på semester med familjen? Tagga ner fjädringen och gör den lite snällare!

5. Serva bilen
Hur länge sen var det din bil fick färsk olja, nya tändstift och en allmän översyn? Bromsvätska, är den bytt? Skiter du i att serva din bil så kommer den långsamt bli sämre på allt, och till slut går den sönder. En trasig bil är en väldigt långsam bil! Se till att följa servicebokens intervaller på hur ofta den behöver översyn. Har du rätt olja i? Byt alltid oljefilter samtidigt! Lägg gärna pengar på en bättre olja, det kan göra stor skillnad. Byt minst varannat år. Och kolla oljan emellanåt! Här finns bra information att läsa om oljan.

Exit mobile version