Topphastighet vs accelerationsförmåga

När man pratar om en bils prestanda brukar det främst vara två olika kriterier man syftar på: bilens topphastighet och dess accelerationsförmåga. Toppfarten är i regel inte särskilt intressant egentligen, eftersom det inte är den som ger känslan av fart. Nej, det som verkligen gör skillnad är själva ”draget” i motorn som gör att bilen flyttar sig framåt så kvickt som möjligt, alltså accelerationen. Genom att läsa på om motorns vridmoment, som mäts i Newtonmeter (nm), får man en idé om bilens accelerationsförmåga.

Numera är bilar så välbalanserade och ljudisolerade att det ofta inte känns så mycket när man far fram i hög hastighet. Det finns dessutom olika varianter av acceleration. Vissa bilar har ett imponerande bottendrag, medan andra vaknar till liv först högre upp i varvtalen. Hur som helst, när man i det här sammanhanget pratar om sportbilar är det alltså inte toppfarten som är det viktigaste, utan accelerationen.

Vilka är de snabbaste sportbilarna?

De snabbaste bilarna som finns är oftast inte gjorda för ”normal” körning, om det nu inte är så att man kör runt på en racerbana till vardags. Här är det rent av kompromisslöst, i de allra flesta fall. Köparna av dessa bilar vill i regel ha något snabbt och häftigt, medan komfort och utrymme inte står särskilt högt på kravlistan.

Faktum är att det finns fler än tio bilmodeller som klarar sprinten 0-100 km/h på under 3 sekunder! Sammanlagt runt tjugo bilar klarar samma sprint på max 3,5 sekunder. Så, jo, visst finns det snabba bilar. Den bil som anses snabbast av dessa tjugo är Ariel Atom med 0-100 km/h på 2,3 sekunder, som mer ser ut som en Formel 1-bil. Inte långt därefter kommer Bugatti Veyron Super Sport, Porsche 918 Spyder och Nissan GT-R.

Högt på listan över de mest accelerationssnabba sportbilarna finns också McLaren P1 och ett par modeller från Koenigsegg. Den snabbaste bilen från det klassiska italienska sportbilsmärket Ferrari, LaFerrari, behöver 3,0 sekunder på sig att ta sig till 100 km/h, vilket ju ändå får anses vara hyfsat snabbt (!).

Betting på Formel 1

Det finns många sportbilsintresserade människor och här handlar det oftast om en typ av spänningssökande som de snabba bilarna uppfyller. Många med detta intresse fastnar därför också naturligt för betting på snabba bilar. På en mängd olika betting sidor finns möjligheten att spela på Formel 1 och samtidigt ha chansen att få vinna riktigt stora pengar. Betting är naturligtvis också ett spänningssökande i sig som kan ge tillvaron en riktig kick när det behövs. Alla spelsajter på nätet är idag väldigt utvecklade och de vet vad de sysslar med.

Sportbilskänsla för mer sansade pengar

För den som är sugen på fart men som inte har möjlighet att lägga ned de slantar som till exempel en Ferrari kostar finns billigare alternativ. Kanske har du dessutom behov av mer än en bil som bara är snabb, i många fall ska både familj och bagage få plats. Behovet av fart är relativt och beror mycket på vad man redan är van vid. Om du idag kör en Toyota Corolla eller en Volvo 740 GL så behöver uppgraderingen inte vara så märkvärdig. Nedan följer några olika ”bruksfordon” som är kvicka och roliga att köra där du också får plats med familjen.

-Audi S4. Detta är verkligen en ulv i fårakläder, som man säger. Här bjuds det på en urstark turbomotor med rejäl cylindervolym – och en 0-100 sprint på under 5 sekunder (lite beroende på årsmodell förstås). Fullt tillräckligt för de flesta, utom möjligtvis de som någon gång ägt en supersportbil…
-Skoda Octavia RS. Hänger förstås inte riktigt med Audi S4, men är ändå en bil som kombinerar gott om plats, bra prestanda och ett rimligt pris. Väljer du kombin så har du hela 610 liters bagagevolym och en 230-hästars turbomotor som klarar 0-100 på 6,8 sekunder.
-Skoda Superb Sport TSI 280. Behöver du mer plats än den som Octavian har att erbjuda så finns alltid storebror Superb. Här kan du få en vass maskin på 280 hästkrafter som bjuder på sportbilsprestanda, samtidigt som den är skön att köra.

Delad nyhet är dubbel glädje!