Formel 1 – Hall of Fame

Formel 1 är utan tvekan en av tidernas absolut populäraste motorsportgrenar. Ända sedan den första upplagan gick av stapeln år 1950 har miljontals åskådare samlats årligen för att ta del av de fartfyllda loppen som körs på banor runt hela världen . Några av de mest berömda Formel 1-banorna är Monzabanan i Italien, Circuit De Monaco i Monte Carlo, Circuit de Spa-Francorchamps i Belgien och Silverstone i Storbritannien.

Formel 1-säsongen drar igång i mars månad varje år och avslutas i slutet av november. I årets upplaga, som är den 68:e i ordningen, tävlar 21 förare i 10 olika team om titeln. Det första racet gick av stapeln den 26:e mars i Melbourne, Australien och säsongen avslutas den 26 november i Abu Dhabi. Bilarna som körs kommer från Ferrari, Honda, Mercedes-Benz, Renault och Pirelli. Nytt för i år är att Tysklands Grand Prix utgår, att Baku City Circuit körs som Azerbajdzjans Grand Prix, samt att Kinas Grand Prix byter plats med Bahrains Grand Prix.

Det som dock fått mest uppmärksamhet i media inför årets Formel 1-säsong är duellen mellan Lewis Hamilton från Storbritannien och Sebastian Vettel från Tyskland. De svenska spelbolagen håller dessa två förare som klara oddsfavoriter att vinna F1-säsongen. Oddsen ligger på mellan 1.9 och 2.2 i dagsläget. I denna artikel vill vi dock komma bort från den eviga Lewis vs. Hamilton-debatten. Till skillnad från exempelvis fotboll, där mycket hänger på stjärnorna och en liknande duell just nu utspelas mellan Ronaldo och Messi, så beror framgångar inom Formel 1 till står del på maskineriet bakom.
I artikeln nedan har vi på sportbilen.se tagit fram vår egen Formel 1 Hall of Fame med tidernas snabbaste bilar, främsta bilmärken, bästa däck och konstigaste modeller.

Snabbaste F1 bil någonsin
Vilken är tidernas snabbast F1 bil någonsin? Onekligen en svår fråga! Vi har dock försökt att få svar genom att lista olika rekord som satts under åren som gått.

Största vinstmarginal (varv)
Den största vinstmarginalen någonsin i Formel 1-sammanhang, räknat till varv, är britten Jackie Stewarts seger i Spaniens Grand Prix år 1969 och landsmannen Damon Hills seger i Australiens Grand Prix år 1995. Bägge förarna vann med 2 varvs marginal. Hill satt i en Matra MS80 medan Stewarts körde Williams FW17B.

Största vinstmarginal (tid)
Även när det kommer till största vinstmarginalen räknat i tid så är det en brittisk förare i topp, dock med ett annat bilmärke. Rekordet sattes av Stirling Moss i Portugals Grand Prix år 1958 med en Aston Martin DBR1. Tiden när Moss gick i mål visade 2:11:27, vilket blev hela 5 minuter och 12 sekunder före tvåan Mike Hawthorn.

Högsta medelhastighet under ett race
Den högsta medelhastigheten någonsin i ett Formel 1-lopp uppgick till 247 km/h. Rekordet sattes av Michael Schumacher i Italiens Grand Prix 2003 med en Ferrari F2003-GA.

Topphastighet under ett race
Rekordet för topphastigheten under ett race innehas av den colombianske föraren Juan Pablo Montoya, då han under Italiens Grand Prix 2005 kom upp i hela 372,6 km/h. Bilen som Montoya körde var en McLaren MP4-20.

Högsta medelhastighet under ett varv (kvallopp)
Montoya innehar även rekordet för snabbaste medelhastigheten under ett varv i ett kvallopp. Rekordet sattes under Italiens Grand Prix 2004. Montoya körde då med en Williams FW26 och hade en medelhastighet på 262 km/h.

Summering: Spridda skurar
Vilken som är tidernas snabbaste Formel 1-bil går inte att svara på svart på vitt. Det enda vi kan konstatera är att alla topptider och högsta medelhastigheter har satts under början av 2000-talet, vilket i alla fall innebär att utvecklingen gått framåt.

Bästa bilmärke någonsin
Vilket är Formel 1:s bästa bilmärke någonsin? Vem av Ferrari, McLaren, Williams och de andra giganterna har tagit hem flest vinster under åren som gått? Nedan ger vi en översikt över Formel 1:s egen maratontabell för biltillverkarna!

Flest vinster totalt: Ferrari
När det kommer till flest vinster totalt i Formel 1 råder det ingen tvekan vem som står högst på pallen. Ferrari har i dagsläget kammat hem hela 226 vinster, vilket är nästan 50 stycken fler än tvåan McLaren. På tredje plats hittar vi Williams med totalt 114 vinster.

Flest vinster i förhållande till starter: Brawn
En otippad etta som du kanske aldrig har hört talas om. Faktum är att Brawn-stallet endast ställde upp i Formel 1-mästerskapen en säsong (år 2009), eftersom man året därpå blev sålda till Mercedes. Den brittiske föraren Jenson Button och brasilianaren Rubens Barrichello lyckades kamma hem hela 8 vinster på de 17 körda loppen, vilket gav Brawn en vinstprocent på hela 47.1 % och gjorde Button till världsmästare. Tvåa på listan över flest vinster i förhållande till starter ligger Mercedes med 151 starter och 65 vinster, vilket ger en vinstprocent på 43 %.

Flest vinster under en säsong: Mercedes
De senaste åren har Formel 1-VM totaldominerats av Mercedes. År 2016 vann man hela 19 lopp av 21 möjliga (90.5 % av loppen). De två åren dessförinnan blev det 15 segrar på 19 starter. Värt att nämna är dock att det tidigare kördes färre lopp under en säsong, vilket gör listan något orättvist. Exempelvis vann McLaren 15 av 16 titlar år 1988, vilket ger en 93.8 i vinstprocent, men endast en fjärdeplats på listan.

Bästa däck någonsin
Förutom en bra bil och skicklig förare krävs det givetvis däck av toppkvalitet för att nå framgångar inom Formel 1. De främsta däcktillverkarna genom Formel 1:s historia är:
> Goodyear: 494 starter – 368 vinster
> Bridgestone: 244 starter – 175 vinster
> Pirelli: 319 starter – 164 vinster
> Michelin: 215 starter – 102 vinster
> Dunlop: 175 starter – 83 vinster
> Firestone: 121 starter – 49 vinster

Konstigaste Formel 1-bilarna genom tiderna
Vad vore en komplett Formel 1 Hall of Fame-guide utan en lista med de konstigaste Formel 1-bilarna genom tiderna? Nedan har vi listat tre modeller som nog aldrig borde fått se dagens ljus (men som vi dock är tacksamma för att de fick!).

McLaren M7C – I slutet av 60-talet var det många Formel 1-bilar som av någon oförklarlig anledning hade en extravinge framför föraren. En av dessa var McLaren M7C, som fick smeknamnet ”Giljotinen” och av förklarliga skäl snabbt blev förbjuden.

Arrows A22 – Under Monacos Grand Prix 2001, drygt 30 år efter att framvingen blivit bannlyst, gjorde den comeback på en Arrows-bil. Återkomsten blev dock kortvarig då bilen diskvalificerades innan racet startade.

Tyrrell P34 – Den enda bilen någonsin i F1-sammanhang som haft sex hjul. Tanken bakom var att två mindre hjul skulle halvera luftmotståndet, något som faktiskt visade sig vara ett lyckat koncept. Ironiskt nog så tog ingen annan biltillverkare efter designen, vilket ledde till att Goodyear inte hade något behov av att förnya sina däck, vilket i sin tur ledde till att bilen blev föråldrad.

Det var det, tack för uppmärksamheten!

Delad nyhet är dubbel glädje!