Mazda Miata eller MX-5 som den heter i Sverige, får numera gå på systemet. Nej, vi menar inte att det kommer en etanol-modell! 1.600 ägare samlades på bilens födelseplats.
För att fira 20-årsjubileet av Mazda Roadster (eller Mazda MX-5 som den heter här), bjöd Mazda Motor Corporation in ägare till en speciell plats den 20 september – Miyoshi Proving Ground i västra Japan.
1989 kom Mazdas tvåsitsiga öppna roadster till världen för första gången. För att fira detta kom cirka 2.600 ägare och fans med sammanlagt 1.600 bilar till eventet – både från Japan och andra länder. Evenemanget inleddes officiellt med en skål från en 20-årig Roadster-ägare, som var född samma år som den närmast kultförklarade sportbilen.
Under evenemanget så hölls det tårdrypande gratulationstal till folk som suttit i utvecklingsteamet, och ägare från japans alla Roadster-klubbar inbjöds till en rafflande frågesport om bilen.
Dagen avslutades med att Mazdas senior manager för fordonsutveckling höll ännu ett tal, som möttes av dånande applåder från de samlade fansen.
Innan folk for hem i sina små sportbilar körde alla 1.600 bilarna i parad runt banan.
I Sverige firades det också, hela 125 bilar dök upp.
Under årets Frankfurt-salong dök en superlätt version upp av Mazda MX-5, med allt onödig borttaget – inklusive framrutan. Här är bilderna på bilen!