Med nya León Cupra R introducerar Seat sin motorstarkaste modell någonsin. Den turboladdade 2-liters TSI-motorn utvecklar hela 265 hk, men förbrukningen vid blandad körning stannar på blygsamma 8,1 liter per 100 km. Det elektroniska XDS-systemet ser till att kraften når marken. Modellen får världspremiär på Frankfurts bilsalong i september.
Hjärtat i nya León Cupra R är den 265 hk starka, fyrcylindriga, direktinsprutade 2-liters TSI-motorn. Den kännetecknas av enorm kraft, elasticitet och högt vridmoment. Toppfarten är 250 km/tim och 0 – 100 km tar 6,1 sekunder. Stående kilometer klaras av på 24,5 sekunder. Trots prestanda i klass med tävlingsbilar är förbrukningen inte högre än 8,1 liter per 100 km och modellen uppfyller naturligtvis utsläppskraven enligt EU5.
Att det rör sig om den mest exklusiva modellen är lätt att se både på utsidan och inuti. Bokstaven ”R” pryder grillen, den nedre delen av bakluckan, liksom instrumentpanelen. Den exklusiva Cupra-logotypen återfinns på den undre vänstra delen av främre stötfångaren, mitt på bakluckan, på ratten och på ryggstöden.
Andra detaljer som särskiljer Cupra R är de spektakulära 19-tumsfälgarna med fem dubbla ekrar och försedda med 235/35-däck. De stora hjulen ger utrymme för stora 17 tums bromsar, 345 x 30 mm stora skivor fram och 16 tums skivor bak, 286 x 12 mm. Det ger en bromskapacitet som matchar de 265 hästkrafterna under motorhuven.
Inredningen domineras av de tävlingsinspirerade skålade sätena i grå alcantara, instrumenten med LED-ljus, läderratt med multifunktionsknappar och pedaler av aluminium.
Cupra R har en utförlig standardutrustning med ABS + TCS, ESP + EBA, elektronisk diffspärr XDS, främre krockkuddar, två sidokrockkuddar, två huvudkrockkuddar, möjlighet att koppla ur krockkudden på passagerarsidan, Isofix i baksätet, varning för lågt lufttryck i däcken, vindrutetorkare med regnsensor, parkeringssensorer bak, farthållare, färddator, dimljus med kurvfunktion, två-zons klimatanläggning och CD-radio med MP3, åtta högtalare och MDI, bland mycket annat.