I april 1969 bildades ett nytt bolag i Tyskland, VW-Porsche Vertriebsgesellschaft. Det var ett gemensamt säljbolag för Volkswagen och Porsche. Det nya bolagets uppgift var att sälja en nyutvecklad sportbil, VW-Porsche 914 och 914/6, en modell som alltså firar 40 år i år.
I mitten av -60-talet ville Volkswagen hitta en ersättare för den vid den tiden lätt föråldrade Volkswagen Typ 34 sports coupé, bättre känd som ”Karmann Ghia.” Samtidigt strävade Porsche efter att öka sin marknadsandel med en sportbil i det lovande segmentet under Porsche 911.
Därför beslöt Ferry Porsche och Volkswagens chef Heinrich Nordhoff våren 1966 att skapa ett gemensamt bolag som skulle tjäna båda parter. Porsche fick uppdraget av Volkswagen att utveckla en prisvärd mittmotorsportbil som skulle säljas under namnet Volkswagen i sin fyrcylindriga version och som en Porsche i den sexcylindriga versionen
Mitt under konstruktionsarbetet drabbades Volkswagens ledning av en tragisk händelse när Heinrich Nordhoff oväntat avled 1968. Kurt Lotz utsågs till ny chef. Denne bröt det muntliga avtalet och insisterade på att Volkswagen skulle ha ensamrätt att sälja den bil som Porsche utvecklat. Efter långa och hårda duster som mer än en gång hotade att äventyra hela projektet 914, enades slutligen de båda företagen om en kompromiss. Den nya bilen skulle heta VW-Porsche och den skulle säljas genom ett gemensamt nätverk.
VW-Porsche 914 presenterades på Frankfurts bilsalong den 11 september 1969 som Tysklands första serietillverkade mittmotorsportbil. Men kombinationen av de två företagsnamnen Volkswagen och Porsche visade sig ändå bli ett imageproblem. I pressen kallades den ofta ”Volksporsche” och i engelsktalande länder ”People´s Porsche.” Det var särskilt en nackdel för 914/6 som hade en sexcylindrig boxermotor från Porsche 911 T 2.0. Trots sina fina prestanda accepterades den inte riktigt av Porsches kunder.
Den fyrcylindriga VW-Porsche 914 blev å andra sidan en verklig försäljningssuccé och tillverkades i 115 631 exemplar fram tills produktionen upphörde våren 1975. Den var på sin tid den mest sålda sportbilen.
De flesta bilarna exporterades till USA där 914 marknadsfördes som en äkta Porsche utan VW-prefixet.
Idag är VW-Porsche en populär klassiker med 914-klubbar världen över. I synnerhet är 914/6, med bara 3 338 tillverkade bilar, en mycket eftersökt samlarbil.
Ferry Porsche fick en exklusiv present på sin 60-årsdag, en Porsche 914 med åttacylindrig racermotor på 300 hk.
Det nya Porsche-muséet firar modellens 40-årsdag med en ovanlig specialutställning från den 9 april till den 10 maj. Då visas nämligen en Porsche 914/8. Den har en 300 hästkrafter stark åttacylindrig tävlingsmotor och ägdes en gång av Ferry Porsche. Bara två exemplar av modellen byggdes och den ena överlämnades som en speciell födelsedagspresent till Ferry Porsche på hans 60-årsdag.