Mickes Saab 9-3 Viggen från 1999 har fått en rejäl omgång av tuningfirman Map Tun, som resulterat i en ökning från 230 hästar till 285, och 350 Nm till rejäla 490 Nm. Inga dåliga siffror för en så pass nätt bil, som numera studsar iväg till alldeles för höga farter i en blinkning.
Av Bo Lundvang
Fakta Saab 9-3 Viggen (otrimmad)
Motor: 2,3-liters tvärställd turbomotor med 16 ventiler, dubbla överliggande kamaxlar och balansaxlar. Laddtryck: 0,95 – 1,4 bar. Motoreffekt 225 hk/5500 v/min. Vridmoment 342 Nm mellan 2500 och 4 000 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 6,8 sek. Maxfart 250 km/tim.
Förbrukning: 9,6 l/100 km vid blandad körning.
Pris: 3 dörrar: 349 000 kr, cab: 463 000 kr.
Vi testade bilen en kort stund, och insåg att det är en highway-räser eller möjligtvis rödlys-fantom. På slingriga landsvägar gäller det att vägen är platt, annars märker man snabbt att den ligger och sniffar för nära marken – och rädslan för hårda smällar mot underredet blir för stor. Tuningen har utöver en enorm kraftskillnad fört med sig det positiva att den drar mindre bensin, vilket i det här fallet innebär cirka 0,65 liter milen på landsväg och dryga litern i blandad körning.
Viggen sliter lätt loss från marken, speciellt när väglaget – eller däcken – inte är de bästa. Om du tror att bilen har antislir så tror du fel, här har Saab dumsnålat. Viggen på vinterväg betyder många farliga situationer om inte föraren är kompetent och uppmärksam hela tiden. En annan miss från Saabs sida är namnet Viggen, som uttalas ”ficken” på tyska. Ni som läst på om tyskans fula ord vet att det hamnar i samma ”fack” som klavertrampet Honda Fitta…
Stadskörning med många roliga start och stopp får självklart litrarna att gå åt, men vill man ha tråkigt kan man alltid snålköra. En svag länk på de för övrigt duktigt utrustade Viggenbilarna är intercoolern och faktiskt även stabiliteten i framvagnen. Det har Micke åtgärdat med ett ”framvagns-kit” och en intercooler av större modell. Avgassystemet som mäter 3 tum hela vägen ut till ett ännu fetare blås har fått göra bekantskap med en racekatalysator. Bilen låter som ni förstår fint både utifrån och inifrån – utan att vara störande i landsvägsfart.
En kompis till Micke med en BSR Steg 3-trimmad Viggen fick se sig slagen med hästlängder, trots att de på papperet skulle ha samma kraft. Den bilen var inte mappad, men gissa om nån fick åka hem med slokande öron. Givetvis är Micke medlem i Saab Turbo Club of Sweden, vilket har gett honom trevliga rabatter på delar, utan att han är särskilt aktiv.
Bakgrunden till Mickes motorintresse ligger i en rad bilar, där vi tydligt kan se en hög lattjofaktor. Han har betat av i kronologisk ordning en Peugeot 205 GTi, Opel Calibra 16V, Saab 9000 Aero och innan Viggen inte mindre än FYRA Opel Ascona B. Nu blickar han framåt och söker efter en snabbare bil, vilken det blir ber vi att få återkomma om. Annat än mer kraft än den nuvarande finns inte, ni vet hur det är att bli hemmablind – 285 hästar känns slött tycker Micke.
Text och bild: Bo Lundvang