BMW Z3 2,2 – snål men inte tråkig

Det är sommar och sol i huvudstaden och ett perfekt tillfälle att ta farväl av BMW:s roadster Z3 innan uppföljaren Z4 tar över scenen senare i år.

Av Martin Ström

För maximal cabriolet och sommarkänsla väljer jag blå himmel, lite drygt 25 grader och en vacker flicka i passagerarsätet. Motorn, en 2.2liters sexa, med sitt bottenvrid och sin mjuka lugna gång passar utmärkt till cruising vilket även tycks passa damen bredvid. Alla är nöjda och vi glider sakta genom staden för att njuta av sommarvärmen. Jag inser snabbt att den luftkonditionering som bilen är utrustad med kommer väl till pass när solen steker som värst på hjässan. Faktum är att fläkten inte räcker till ibland och det är då man inser varför minst hälften av alla kör uppcabbat nere på Rivieran. Det hela framstår lite bakvänt när man köpt en cabriolet för att kunna njuta av sommarens varma vindar och sedan åker med taket uppe i alla fall för att det är för varmt. Kanske är det även frisyren som måste skyddas så att man inte ser ut som ett yrväder när man väl är framme vid casinot eller den fashionabla restaurangen. Nog om Monacobornas cabrioletproblem, nu är vi i Sverige och då skall vi passa på att åka öppet när tillfälle ges.

Första gången jag bekantade mig med Z3 var i Sydney förra året. Det var vinter då men eftersom australiensarna inte tycks ta det här med vinter så allvarligt som vi nordbor så bjöds det i alla fall på tillfälle att åka nercabbat. Bilen hade fått mycket kritik för sitt chassi och pressen hackade på det mesta. Z3 lanserades med en liten fjantig fyra på ynka 118 hästar, knappast värdigt en fartens man som James Bond. Bilen föll ändå folk på läppen och idag finns mer underhållande motoralternativ. I Sydney rattade jag Z3 3,0, en bil som i svensk press i stort sett bara fick beröm för drivlinan. Det hade tidigare konstaterats att chassiet inte hanterade starka motorer särskilt galant och med den 231hk starka sexan så vred sig bilen en hel del. Vid testet och en kort tid efteråt när jag haft Honda S2000:s vridstyva chassi att jämföra med framstod pressens kritik som helt rätt. Så här drygt ett år senare bakom ratten på den 170hk starka Z3 2,2 har emellertid uppfattningen ändrats en aning och intrycken sjunkit in lite. Det härliga med Z3 är att den har karaktär, något som kommer väl till pass när man skall glida runt och njuta av stunden. På slingriga vägar är bilen trots sina chassibrister en underhållande kamrat. Med den lilla sexan är det dock sällan som vägen förvandlas till en racerbana och körningen återfaller snabbt till en lugn och mer behaglig stil. Då var det andra bullar i Australien med treliterssexan. Vi hade blivit rekommenderade att köra norrut mot ett av många vindistrikt för att sedan vända näsan sydöst igen och köra drygt 20 mil på en helt fantastisk väg. Asfalten var slät, bergväggarna nära och kurvorna kramade musten ur både bil och förare. Detta är en väg alla bilälskare skulle få uppleva och det är egentligen inte så konstigt att minnet av Z3 3,0 är mestadels positivt. Behöver jag tillägga att en vacker kvinna delade den trånga kupén med mig även den gången.

BMW Z3 2,2 känns som det optimala alternativet om man fastnat för denna bil. Den har en trevlig motorkaraktär, mjuk gång och bra bottendrag. Visserligen saknar motorn klippet på högre varv men karaktären bidrar istället till lugn och njutningsfull körning. Det är definitivt mer cruising än sport.

Vi hoppas och tror att Z4 kommer att vara en mer fullfjädrad bil och att man åtgärdat de största felen med Z3 som t.ex. en onödigt trång kupé och ett klent chassi. Jag tror dock att Z3 kommer att leva länge på begagnatmarknaden och tack vare det stora utbudet bli en prisvärd liten öppen bil så småningom.

Text och foto: Martin Ström

Bromsar
Skivbromsar bak
Skivbromsar fram, inifrån ventilerade

Bränsleförbrukning
Bränsleförbrukning blandad körning
9.2 (9,6) l/100 km
Bränsleförbrukning landsväg
7,3 (7.6) l/100 km
Bränsleförbrukning stad
12,6 (13.1) l/100 km
CO2-utsläpp 222 (229) g/km
Miljöklass 2005
Tankvolym 51 liter

Motor
Cylindervolym 2171 cm3
Cylindrar/ventiler 6/4
Kompressionsförhållande 10,8 :1
Max vridmoment/varvtal 210/3500 Nm/varv/min
Motoreffekt hk 170/6250 hk
Motoreffekt/varvtal 125/6250 kW/varv/min
Slaglängd/cylinderdiameter 72.0/80.0 mm

Prestanda
Acceleration 0-100 km/h 7,9 s
Elasticitet 80-120 km/h på 4:e växeln (manuell växellåda) 8,2 s
Max hastighet 224 km/h

Däck och fälgar
Däckdimension 225/50 R16 92V
Fälgdimension 7Jx16
Material: Lättmetall

Mått
Axelavstånd 2446 mm
Bredd 1740 mm
Höjd 1293 mm
Längd 4050 mm
Spårvidd bak 1494 mm
Spårvidd fram 1413 mm
Takhöjd framsäte 954 mm
Volym i bagageutrymme 165 liter

Vikt
Tillåten last 270 kg
Tillåten totalvikt 1540 kg
Tomvikt EU 1345 kg

Växellåda/chassi
5-stegad manuell växellåda
Fjäderbenframaxel med bromsnigningsutjämning, stabilisator

Pris: 301.000 kr

Delad nyhet är dubbel glädje!