Så kom den oundvikliga frågan: ”Vad har du för bil?” – ”Porsche” blev svaret. Sorlet runt middagsbordet tystnade och alla tittade ut genom de franska fönstren mot garage- uppfarten. Där stod den – en Porsche 924. ”Men det är väl ingen Porsche det är ju en Audi!” sa någon. Imponatoreffekten var som bortblåst. Jag är rädd för att samma sker med VW Passat W8: ”Vad har du för bil?” ”En W8!” ”Men det är ju bara en Folka!”
Staffan Swedenborg
Säga vad man vill om VW-chefen Ferdinand Piëch, men han har faktiskt åstadkommit mycket och mer kommer. Om ett år kommer VW:s nya lyxlimousine D1 vars huvudkonkurrent blir BMW 7-serie och Mercedes S-klasse och som en försmak släpper VW nu ut Passat W8.
Sexigt = W8
Passat W8 ser i princip ut som vanliga Passat, hade man inte sagt att det låg en W8 under huven hade jag aldrig trott det. För syns gör det inte, om man inte öppnar huven och räknar rörböjarna in i motorn. Fast visst finns här skillnader – diskreta men ändå. Strålkastarna är så kallade bi-xenon-lysen, 17-tumsfälgarna är i aluminium och baktill ser man de 4 kromade avgasrören.
6,5 sekunder från 0 till 100 är bra, men kunde varit bättre med tanke på den fantasieggande motorn. Här har VW:s tekniker knådat ihop två stycken V4:or där vinkeln mellan varje inbördes cylinderbank bara är 15 grader, sedan har själva W-formen en cylindervinkel om 72 grader. Lät det konstigt? Det tycker jag också! 275 hk är i alla fall resultatet och vridmomentet är 370 Nm vid låga 2.750 varv. Greppet är bra tack vare fyrhjulsdrivningen, Torsen-diffen skickar ut kraften via hjulen direkt ner i asfalten. Normalt sett är fördelningen av kraften 50/50 men under fullacceleration eller vid halt och slirigt underlag hamnar kraften automatiskt i det hjul som behöver det.
Passat = Imponatoreffekt?
Balansen på bilen känns bra. Passat W8 har fått en behaglig tyngd mot vägbanan som även gör styrningen fast och precis. Draget är inte så översvallande som en V8:a. Ljudisoleringen är fin men jag skulle personligen vilja höra lite mer av motor-sången. Komforten är det inget att klaga på även om nu sittdynorna är i kortaste laget – de känns nästan japanska.
Passat W8 kommer förhoppningsvis att kosta strax under 400.000:-. Idag kan man köpa en Passat med V6:a och med samma 4-hjulsdrivning som i W8 för 255.400:-, eller en Passat Variant med en turboladdad motor på 150 hk med hyfsad utrustning där 16-tums metallfälgar ingår men inte 4-hjulsdrivning till ett extrapris av 199.900:-. Frågan är då, vill man betala 150.000:- till 200.000.- mer för att få en ”osynlig” W8 som egentligen inte ger mer? En Passat har knappast någon imponatoreffekt med eller utan V6 eller W8.
Om nu inte W8-motorn skulle bli en succé i Passat står resten av VW-gruppens mer avlägsna släktingar på tur för att få motorn. Säkert kommer den kompakta motorn att slinka ner i såväl nya stora Skoda som i Audi A6 och i en lyxig framtida Seat. Klart är att vi lär se den i den 4-hjulsdrivna terränggående ”Mack” eller Colorado som VW ville men inte fick döpa sin nya SUV till. Så omsättning lär det bli.
Gödslar med citat
The Big Boss Ferdinand Piëch är hjärnan bakom Volkswagens nya ”lyx-strategi” där Passat W8 är först ut – strategin innebär att Volkswagen ska räknas in bland lyxbilarna Mercedes, BMW, Cadillac och släktingen Audi. Lyxlimousinen D1 som kommer om ett år är bevis nog säger VW. D1, som än så länge bara är ett arbetsnamn, kommer att finnas med V6, W8 och med W12-motorer och ska då ge konkurrenterna en match om kunderna. Trots att press- och reklammaterial är nedlusade av förnumstiga citat från den store Piëch tror jag inte att det hjälper. Redan nu mullrar det i leden hos Audi och deras återförsäljare som inte ser uppstickaren, den enkla kusinen VW med blida ögon. Det lutar åt ett rejält familjegräl och inte lär det ge VW Passat någon högre status.
VW Passat W8 (variant inom parentes)
Pris: förhoppningsvis under 400.000:- 0-100 Km/tim: 6,5 (6,8) sekunder Toppfart: 250 km/tim Motortyp: W8 Volym: 3.999 cc Effekt: 275 hk/6.000 varv Vridmoment: 370 Nm/2.750 varv Transmission: 6-växlad manuell Drivning: Alla Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak med ABS Fälgtyp och däckdimension: Lättmetall 225/45R 17W Längd/bredd/höjd: 470/174/146 (468/174/149) cm Hjulbas: 270 cm Tomvikt, inkl förare: 1.665 (1.730) kg Släpvagnsvikt: 2.200 kg Snittförbrukning: 9,5 (9,6) liter/100 km Garantier: Nybil 1 år/3.000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år