Under På två hjul-mässan fick vi en pratstund med svenskan Annie Seel som nyligen avslutat det mytomspunna Paris-Dakar-rallyt på motorcykel. Att hon till slut inte fick någon placering på grund av en missad starttid och en bränd koppling är inget att deppa över när hon faktiskt nådde målet i Dakar. Faktum är att över hälften av alla tävlanden bryter innan målgång; på grund av olyckor, tekniska faktorer eller helt enkelt för att det är så fruktansvärt jobbigt. I år var det bara 55 av 170 hojåkare som klarade sig ända fram.
Av Bo Lundvang
Väl i mål konstaterades att Annie kört två tredjedelar av tävlingen med en fraktur i handen och en enorm lårkaka, som hon nu får läkarvård för. Hon vågade inte berätta om skadorna för läkarna under rallyt av rädsla för att de skulle stoppa henne från att fullfölja. Ett stort problem för just motorcykelförarna är de skador som vibrationerna i styret gör med händer och armar. Målgången var den 13 januari i Dakar, Senegal, och fortfarande den 24 januari hade varken hon eller den andra svenskan Maria Sandell någon känsel i händerna. Det var tänkt att hon skulle ställa upp och köra några rundor minimoto på mässan, men hon var tvungen att avböja på grund av problemen med händerna.
Ensam är inte alltid starkast
Som privat förare har man inget team som backar upp en när man når delsträckornas mål, utan man har bara sig själv att lita på. Det innebär att man istället för att kasta sig i bingen och få några timmars välbehövlig sömn får lägga sig och meka med hojen, därefter slå upp sitt lilla tält och till slut försöka få några värdefulla timmars vila. Rädslan för att bli bestulen på sin motorcykel under natten gör det ännu svårare att stressa ner. Något besviket utbryter Annie att man direkt hamnar fem timmar efter proffsåkarna som har ett team som hjälper till.
Vacker men förrädisk natur
Stora delar av tävlingen sker på vanliga vägar, men när man når Afrika och Marocko börjar svårigheterna. Är det inte lös sand man sjunker ner i så är det stenöken som kräver absolut koncentration. Årets tävling innehöll dessutom en hel del pittoreska regnväder, som gjorde det etter värre. Annie förirrade sig vid ett tillfälle i en sandstorm, och då känner man sig riktigt liten. Några få hjälpmedel har man om man råkar illa ut; en nödsändare om man skadat sig, nödraketer, och så en väldigt analog spegel att reflektera med om man nu tror att det hjälper i en sandstorm. Det råder en genomgående hjälpsam stämning medtävlarna emellan, kommer man ifatt någon som har fått problem så stannar man och hjälper till. Nästa gång kan det nämligen vara ens egen tur.
Ett dyrt minne för livet
Det är inte gratis att ställa upp i Paris-Dakar, om någon nu trodde det. Anmälningsavgiften på 100.000 kronor går inte att pruta på, och alla kringkostnader gör att det sticker iväg rejält. Slutsumman på 360.000 kronor för Annies tripp kan man skala lite på, för de båda sponsorerna stod för anmälningsavgift och själva motorcykeln. En annan kostnad som sponsorerna stod för bestod av barlast i form av en toppmodern kommunikationsutrustning, för att kunna uppdatera sin resedagbok på nätet. När hon kom hem hade hon en telefonräkning på 20.000 att ta hand om… Du kan själv läsa om hennes strapatser, adressen hittar du underst på sidan.
Hojen
Motorcykeln som tog henne de långa milen mellan Paris och Dakar är en Honda XR400 av standardmodell om man pratar om motor, växellåda och ram. Det ombyggda består av en 26-liters bensintank fram, och en 9-liters där bak, en vakumpump och en vattentank på tre liter med verktygsbox. Stötdämparna och de modifierade gaffelfjädrarna är från Öhlins. Fram sitter en stark 150-wattare ackompanjerad av ett extra bakljus, Dustlight. Mockasadeln ser till att rumpan inte blir platt på en gång, och ProTaper-styret med ProGrip-handtag ser till att man hänger kvar lite längre över kullarna. Extrautrustning finns i form av en ICO-trippmätare, MD Roadbook och en special-GPS för tävlingsbruk. Vikten ligger mellan 170 och 175 kilo fulltankad.
Nästa Lara Croft?
Drömmen är att bli en tv-spelsfigur av typen Lara Croft, och idolen heter Pippi Långstrump. Vi skulle inte alls bli förvånade om någon valde att göra Annie till en tv-spelshjälte, för den här stålkvinnan är verkligen något att se upp till. Trots skador har hon fullföljt tävlingar, bland annat gick hon i mål med bruten fotled i World Cup Rally Dubai år 2000, och året efter det med bruten handled i World Cup Rally Tunisia. I årets Paris-Dakar-rally kom hon alltså i mål med en fraktur i handen och en minst sagt gigantisk lårkaka. Trots det har hon ett ständigt leende på läpparna.
Fotnot: Fyra svenska ekipage ställde upp i årets Paris-Dakar-rally; Calle Rosenblad och Håkan Roos i bil, och PG Lundmark, Annie Seel, Lukas Lundin och Maria Sandell på mc. Tidigare år har två svenska tjejer ställt upp, Marie Hessel 1999 och Maria Sandell 2000. Båda tvingades bryta.