Opel Insignia heter nu Grand Sport   
2016-12-07 kl. 15:10 Visningar: 554

Opel Insignia heter nu Grand Sport
Mer coupé-aktig, mer premium och definitivt snyggare. Insignia får ett rejält lyft nästa år!

 Källa: Opel   
Insignia Grand Sport bygger på en helt ny fordonsarkitektur och har hela 92 mm längre axelavstånd än föregångaren. Bilens förändrade proportioner har inte bara möjliggjort ännu rymligare interiör utan också en slank kupéliknande karossform Precis som vid utvecklingen av Opel Astra, ”Årets Bil i Europa 2016", har effektivitet varit nyckelordet för ingenjörerna.

Omfattande användning av lättviktsmaterial har bidragit till att minska vikten med upp till 175 kilo. Högteknologiska funktioner, som fyrhjulsdrift med aktiv fördelning av motorns vridmoment och en ny 8-växlad automatlåda, bidrar till effektiviteten. Vidare kommer Insignia Grand Sport med en rad moderna funktioner som gör körningen säkrare, mer avkopplande och bekvämare än tidigare. Nästa generations matrixstrålkastare IntelliLux LED reagerar snabbare och mer exakt och har en räckvidd på hela 400 meter.



Bland andra nyttiga funktioner märks varning vid körfältsavvikelse, head-up display och 360-graders kamera, samt förstås infotainment och uppkopplingsmöjligheter tack vare den senaste generationen IntelliLink- system och Opel OnStar. Även säkerheten för oskyddade trafikanter har ägnats omsorg; nya Insignia har till exempel en aktiv ”popup-motorhuv” i aluminium som ger förbättrat fotgängarskydd om olyckan skulle vara framme.

Trots att den är lite längre (4 897 mm) än sin föregångare, har man enbart i karossen lyckats banta bort omkring 60 kilo. Totalt väger den nya generationen upp till 175 kg mindre än den utgående modellen. Medan axelavståndet i den helt nya arkitekturen har ökat 92 millimeter är både främre och bakre överhäng betydligt kortare, spårvidden har breddats med 11 millimeter och karossen är med sin taklinje 29 millimeter lägre.

Grillen och de slimmade strålkastarna är direkt inspirerade av Monza Concept och bidrar till den breda framtoningen. Denna understryks ytterligare av den kupéliknande taklinjen, som grafiskt sänker bilen och betonar dess slanka former.

Även baktill bidrar formgivningen till bilens låga framtoning, bland annat med hjälp av bakljusens tunna ”dubbeldäckade” vingsignatur. Bakljusen är liksom det i taklinjen integrerade och centralt monterade bromsljuset av LED-typ.



– I sin utstrålning såväl som i varje detalj vill vi att nya Insignia Grand Sport ska generera en exklusiv kvalitetskänsla. Den ser längre, lägre och bredare ut än den faktiskt är, och den förmedlar en definitiv premiumkänsla. Varje detalj och funktion utstrålar teknisk know-how och högsta precision, säger Mark Adams, Vice President Design Europe.

Uppmärksamheten in i detalj är påtaglig också inne i bilen. Interiören är utformad längs horisontella linjer som bidrar till att kupén känns ännu större och rymligare än den faktiskt är. Utrymmet i baksätet har vunnit mest på den längre hjulbasen och de omarbetade proportionerna.

Passagerare där bak har 32 millimeter bredare utrymme i höfthöjd och 25 millimeter i axelhöjd. Knäutrymmet har också ökat med 25 millimeter och takhöjden med 8 millimeter. Fram sitter man 30 millimeter lägre än tidigare.

Bagageutrymmet är stort. Tack vare det fällbara baksätet kan lastvolymen varieras mellan 490 och 1 450 liter.

Mycket uppmärksamhet har ägnats åt kontroller och gränssnitt i infotainmentsystemen. Via IntelliLink-systemets pekskärm styrs många funktioner för att förenkla gränssnittet, medan tre grupper av knappar har utformats för att möjliggöra snabbt och intuitivt handhavande: den övre raden för de viktigaste funktionerna i infotainmentsystemet, mittraden för klimat- och värmereglage och därunder finns kontroller för förarassistans. Med den här uppdelningen slipper förare och passagerare att söka i pekskärmens undermenyer för att hitta väsentliga funktioner.



Den kommer med ett brett utbud av senaste generationen turboladdade motorer och flera olika växellådor, bland dem en helt ny friktionsoptimerad och högeffektiv 8-växlad automatlåda. Den kommer inledningsvis endast att finnas i kombination med fyrhjulsdrift. Insignias nya system för fyrhjulsdrift har aktiv fördelning av vridmomentet. Systemet kombineras med en nyutvecklad och avancerad femlänkad bakhjulsupphängning.

Motorns vridmoment fördelas via två elektriskt styrda flerskiviga kopplingar som ersätter den vanliga bakaxeldifferentialen, vilket ger en exakt kraftöverföring till varje bakhjul oavsett om vägarna är grusiga, våta, isiga eller snöiga. I kurvor överförs extra vridmoment till det yttre bakhjulet, vilket minskar eller eliminerar understyrning och möjliggör mer exakt kontroll. Systemet reagerar snabbt på gaspådrag och gör bilen mer stabil och lättare att kontrollera.

Det vidareutvecklade och förbättrade FlexRide-chassit utgör grunden för körkomforten. Systemet anpassar stötdämpare, styrning, gasrespons och växlingspunkter (i automatväxlade bilare) efter behov eller efter förarens val av inställning; "Standard", "Sport" eller "Tour". Beroende på vald inställning är styrning och gasrespons mer eller mindre direkt och antisladdsystemet (ESP) griper in tidigare eller senare.

Den nya centrala programvaran "Drive Mode Control" är hjärtat i det adaptiva chassit. Det analyserar kontinuerligt information från sensorer och inställningar och kan även känna igen och anpassa systemet efter olika förares individuella körstil.



En av många ljuspunkter är Opels adaptiva matrixstrålkastare IntelliLux LED®, som Opels ingenjörer vidareutvecklat i en andra generation. Helljusfunktionen har nu 32 LED-segment – dubbelt så många som i Astra – som integrerats på bredden i nya Insignias smala strålkastare. Det ökade antalet LED-segment gör det möjligt att anpassa olika ljusmönster till den rådande trafiksituationen ännu mer exakt och övergångarna mellan de olika ljusmönstren är snabbare och smidigare. Detta resulterar i en förbättring av både kvaliteten på ljusfördelning, ljusintensitet och reaktionshastigheten.

För att förbättra sikten ytterligare när man kör på helljus i kurvor ökas ljusintensiteten mot det inre av kurvan, medan belysningen av kurvans ytterspår dimmas ner. Ytterligare en finess är en extra ”spotlight” som sträcker ut helljuset till hela 400 meter.

Ytterligare förarassistanssystem innefattar:

Head-up display: Viktig information, om hastighet, trafikskyltar, hastighetsbegränsarens inställning och navigeringsriktning, kan projiceras i vindrutan i förarens direkta siktlinje, så att denne kan hålla ögonen på vägen.
Kameran som ”ser” 360 grader utgörs egentligen av fyra kameror som täcker alla sidor av bilen. Det möjliggör en 360-graders fågelperspektiv och därmed underlättas all sorts parkering.
Adaptive Cruise Control (ACC) mäter avståndet till framförvarande fordon och anpassar hastigheten därefter. ACC aktiverar automatisk nödbromsning om avståndet minskar abrupt.
Lane Keep Assist inkluderar automatisk styrkorrigering och Lane Departure Warning (LDW). Systemet korrigerar med försiktiga rattrörelser – och LDW varnar om det behövs för att motverka att föraren oavsiktligt lämnar sitt körfält.
Rear Cross Traffic Alert. Systemet använder radarsensorer i den bakre stötfångaren för att upptäcka bilar/föremål på upp till 20 meters avstånd i upp till 90 graders vinkel åt vänster eller höger sida bakom bilen; en mycket användbar funktion vid till exempel backning ut från en parkering med begränsad sikt.

De ergonomiska framstolarna i Insignia erbjuder en kombination av elmanövrerade sido- och svankinställningar, massage, minne och ventilationsfunktioner – utöver standardjusteringsmöjligheterna. Passagerare i baksätet kan också se fram emot mer komfort, då de två ytterplatserna finns med stolsvärme. En annan nyttig finess är den eluppvärmda vindrutan som snabbt ger god sikt under kalla vinterdagar. Dessutom blir det nyckellösa systemet "Open & Start" standard i alla utföranden och ger bekväm tillgång till bilen.

God underhållning och uppkoppling säkerställs av de senaste Apple CarPlay och Android Auto som är kompatibelt med IntelliLink-systemet. Och smarta telefoner kan inte bara integreras i bilens infotainmentsystem utan även laddas trådlöst utan användning av en kabel. Uppkopplings- och serviceassistenten Opel OnStar finns förstås också ombord och erbjuder tjänster som sträcker sig från automatiskt olyckslarm till assistans vid bilstöld. Med nya Insignia lanseras också en ny concierge-service som gör det möjligt att t.ex. be OnStar att välja och boka ett hotell. Och alla åkande kan i nya Insignia koppla upp sig mot nätet via OnStar-systemets 4G LTE Wi-Fi-hotspot.

Opels nya flaggskepp begår sin världspremiär på bilsalongen i Genève i mars 2017.
 Filmlänkar   
21/03  BMW-förare svinar satan i trafiken
20/03  Polisen gillar inte högljudd E 63 AMG
15/03  Rolls-Royce Ghost på strippen!
15/03  Honda S2000-ägare gör en Mustang - det var väl onödigt!
14/03  Mustang showar - kraschar i Lamborghinis staket
10/03  Åkrädd kartläsare – ren och skär humor!
10/03  A-traktorbygge - från 945 till 740!
01/03  Försäkringsbolaget fick nys om kraschfilmen
28/02  Här är världens snabbaste Honda S2000
28/02  18-åringar ska inte ha Gallardo
27/02  Men vad fanken: Ferrari 488 med korkad förare!
25/02  Stora problem när sänkta bilar möter låga hinder
23/02  Så här förhindrar man en road rage
23/02  De fem bästa Porsche-ljuden
23/02  Superbilsgarage med både bilar och vita tigrar
22/02  Entusiastiskt test av 604-hästars E63S
22/02  Livet är som ett dataspel med Huracán genom natten
21/02  Indisk mobb kastar sten på Aventador och 458
17/02  Månadens motorsport-fails
16/02  Läskigt som sjutton i skogen
15/02  Trumps entourage har hög säkerhet - minst sagt
14/02  Aston Martin Vantage Roadster showar - och kraschar med hus
13/02  Sladda i snö med nya Lamborghini ser kul ut
13/02  McLaren-kraschen kostade 1,1 miljoner
06/02  Bogserlina i London-trafiken får folk att ramla
06/02  Pippigul R8 V10 Plus bärgas från en å
31/01  Dyrt värre: Jon Olssons gamla Murciélago kraschad
31/01  Filmar en Pagani Zonda F - krockar med den
24/01  Elefant röjer på en indisk festival - stångar Tuktuks
24/01  Polis slänger en kopp kaffe på en hojåkare
19/01  Snubben har en gasolbrännare på full fart i bilen
18/01  Tunnelrace slutar med krasch
16/01  Polis och tjuv – i custombyggda muskler!
16/01  Superbilsmöte: Rimac Concept_One vs Veyron
16/01  Hellcat är inte nog – nu kommer SRT Demon!
16/01  Jimmie kör så det ryker med sin M3 E36 Turbo
11/01  BMW M4 i Förenade Arabemiraten - gissa vad?
10/01  Här kraschar han hyr-Ferrarin värd över 2.000.000
10/01  Audi SQ7 kraschar på Nürburgring
09/01  Riktigt mysig mix av burnouts och snabba bilar
Tusentals filmer i arkivet!
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Kommentarer   

Inga kommentarer n...


Skriv kommentar:
Namn: E-mail:
Kommentar:

10 + 3 = (Spam-koll)

OBS! Ditt IP-nummer registreras.
Läs mer om kommentarsmöjligheterna
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Undersökning   
Går du omvägar för att kolla på snygga fälgar?

Jajamensan
Det händer
Nej!

 Från forumet   
[08:30] ZIL 117 Hot Rod Nisse
[08:29] Beijing CB4 limousine för Race ! Hot Rod Nisse
[10:58] Allmänt/offtopic- tråden! Mr. PinkDrifter
[12:08] Honda CR-Z chargerviper
[15:16] Detta köpte jag precis - Tråden! Robe
 Sportbilen-reklam   
 Senaste bildgallerierna!   
»  Nissan GT-R Track Edition 2017
17 bilder
»  Porsche Panamera Sport Turismo 2018
21 bilder
»  Ferrari F50, Mike Tysons
23 bilder
»  Pagani Huayra Roadster
25 bilder
»  Bugatti-fabriken inifrån
24 bilder
»  MB E 63 S AMG kombi
19 bilder
»  Stockholm Lifestyle Motor Show 2017
136 bilder
»  Ford Mustang 2018
15 bilder
»  BMW 4-serie 2018
135 bilder
»  Audi Q8 concept
34 bilder
»  BMW M5 F10 Vorsteiner
16 bilder
»  BMW M2 Manhart 630 hk
26 bilder

Se fler bilder här!



 Annonser   
LeoVegas Sports - Årets sporthändelse i mobilen! Besök vår hemsida att ta del av våra exklusiva bonus erbjudanden!

BilDelarOnline24.se
www.ReservDELAR24.Se


 Bilmärken A-Ö   
Hitta allt om DITT märke!
 Sök   
Sök på sportbilen: