Världspremiär i Tokyo: Passat Alltrack – en kombination av personbil och SUV   
2011-11-23 kl. 08:53 Visningar: 2815

Världspremiär i Tokyo: Passat Alltrack – en kombination av personbil och SUV
Nu lanserar Volkswagen Passat Alltrack – en bil som erbjuder fyrhjulsdrift som standard, högre markfrigång och ny offroad-design. Nyheten förväntas möta stort intresse på den svenska marknaden, där Volkswagen haft stora framgångar med sina fyrhjulsdrivna bilar. Svensk premiär äger rum i mars/april 2012.

 Text och foto: Volkswagen   
Under de senaste fyra årtiondena har Passat tillverkats i fler än 15 miljoner exemplar. Tillsammans med sin allroundförmåga kan succén för denna storsäljare – som erbjuds på alla marknader runt om i världen – även tillskrivas de många och skiftande versionerna av Passat. Nu utökar Volkswagen den befintliga modellserien med ännu en specialist: Passat Alltrack. Denna nya version erbjuds i kombiutförande och fyller gapet mellan konventionella Passat Variant och SUV:ar som t.ex. Tiguan. Den logiska grunden bakom detta är att många förare som använder sin bil som dragbil eller i lättare terräng önskar sig en mångkunnig, sportig och mycket rymlig personbil som samtidigt är robust.



För dessa kunder har Volkswagen tagit fram Passat Alltrack. Jämför vi med välkända Passat Variant, ser vi att den nya modellen har nya stötfångare av SUV-typ liksom breddade skärmar och trösklar. Den större rampvinkeln, sluttningsvinkeln fram och bak, gör tillsammans med fyrhjulsdrift och den högre markfrigången Passat Alltrack till ett utmärkt SUV-alternativ där asfalten övergår i terräng. Alltrack har världspremiär vid bilsalongen i Tokyo (3-11 december), och lanseras i Sverige månadsskiftet mars/april.



- Passat Alltrack är en bil som är som klippt och skuren för den svenska marknaden. Under de senaste åren har vi sålt allt fler fyrhjulsdrivna versioner av våra modeller och Alltrack kommer utan tvekan att bli ett viktigt tillskott och en förväntad volymbil i vårt modellutbud, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

Drivlinor

Passat Alltrack kan på den svenska marknaden fås med en turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) på 211 hk (155 kW), eller med en turbodiesel (TDI), även den med direktinsprutning, med en effekt på 170 hk (125 kW). Båda alternativen är som standard utrustade med 4MOTION 4-hjulsdrift liksom med DSG-växellåda med dubbla kopplingar.

Hur effektiva motorerna till Passat Alltrack är tillsammans med det intelligenta 4MOTION-systemet visas inte minst av TDI-motorn: där ligger förbrukningen på 6,0 l/100 km (158 g CO2/km).

Synbara förändringar

God design avspeglar alltid en bils karaktär. När det gäller Passat Alltrack handlar det om hur mycket bättre denna klarar körning under svårare vägförhållanden jämfört med en traditionell kombimodell. Målsättningen för formgivarna på Volkswagen var därför att göra denna förmåga synlig genom en mycket funktionell design. Om man t.ex. betraktar bilen från sidan, ser man funktionella hjulhus och tröskelbreddare av klassiskt snitt som erbjuder ett robust skydd.

De olika detaljerna ger inte ett intryck av att bara ha lagts till, utan smälter harmoniskt in i den övergripande designen. Samma sak gäller de nydesignade stötfångarna. Först och främst ger de ett mer kraftfullt intryck och är mycket robust konstruerade, för det andra passar de perfekt in i designen. I kombination med den högre markfrigången och hasplåtarna i rostfri look fram och bak, resulterar detta i ett yttre som blir till en länk mellan traditionella personbilar och kraftfulla SUV:ar.

Måttdetaljer

Med sin längd på 4771 mm, är Passat Alltrack exakt lika lång som Passat Variant. Trots skärmbreddarna är bredden densamma – 1820 mm. En jämförelse av de mått som är av betydelse för tuffare förhållanden visar att: jämfört med Passat Variant har markfrigången ökats från 135 till 165 mm. Den främre sluttningsvinkeln har utökats från 13,5° till 16° och den bakre från 11,9° till 13,6°. Rampvinkeln, som också den är av stor betydelse när man kör offroad och avgör hur bilen klarar att köra över toppen på ett krön, har höjts från 9,5 till 12,8 grader.

Offroad-läge

Den som kört en Volkswagen-SUV känner till offroad-läget från Tiguan och Touareg. Med Passat Alltrack har Volkswagen nu för första gången försett en vanlig personbil med detta multifunktionella system (reglerområde upp till max. 30 km/h). Föraren aktiverar läget med ett enkelt tryck på Offroad-knappen på mittkonsolen. En LED-symbol på instrumentinsatsen indikerar att systemet är aktiverat. Framförallt är det inställningarna för säkerhets- och förarhjälpsystemen liksom styrningen av DSG-växellådan som modifierats:

Säkerhetssystem: De låsningsfria bromsarna (ABS) karakteriseras av högre trösklar för reglerintervallen – på löst underlag, som t.ex. grus, bildas en kil framför däcken för att sänka hastigheten ännu effektivare. Samtidigt reagerar den elektroniska differentialspärren (EDS) snabbare för att förhindra att de enskilda hjulen slirar. Antispinnsystemet (ASR) är avstämt på motsvarande sätt.

Förarhjälpsystem: Utförskörningshjälpen aktiveras automatiskt om lutningsvinkeln är större än tio grader, och bromsar in Passat Alltrack. Även hjälpen för start i backe aktiveras. Samtidigt kopplas den adaptiva farthållarens (”ACC”) (tillval) och Front Assists funktioner ur.

DSG-växellåda med dubbla kopplingar: En flackare gaspedalskarakteristik gör det enklare att dosera motoreffekten när man kör offroad. Samtidigt förskjuts växlingspunkterna uppåt och ger på så sätt automatiskt föraren ett högre motorvarvtal, och därigenom en högre effekt, att arbeta med. Om växelväljaren till DSG-växellådan läggs i läget manuellt, växlar den inte längre upp automatiskt. Även start/stopp-systemet kopplas ur.

4MOTION 4-hjulsdrift

I Sverige levereras Passat Alltrack med 4MOTION 4-hjulsdrift (Haldex) som standard. Normalt är det framaxeln på Passat Alltrack 4MOTION som är den primära drivaxeln – endast 10 % av motorns drivkraft läggs ut på bakhjulen vid körning på bra underlag. Det är något som sparar bränsle. Bakaxeln kan engageras steglöst – beroende på de aktuella körförhållandena och underlagets beskaffenhet. Det här görs via en elektrohydraulisk 4-hjulskoppling av haldextyp. Fördelarna med elektroniken är att det inte behövs några varvtalsskillnader mellan framaxeln och bakaxeln för att aktivera 4-hjulskopplingen eftersom trycket byggs upp av en eldriven pump.

Alltrack – standardutrustning

Passat Alltrack: Utöver fyrhjulsdrift, offroad-läge, modifierat chassi och ändringar av karossen, kännetecknas Passat Alltrack även av många andra detaljer. Hit hör t.ex. de nya 17"-lättmetallfälgarna ”Valley” (ett annat alternativ är nya 18"-fälgarna ”Canyon”) och en däcktryckskontroll. Takrelingen, fönsterlisterna runt sidorutorna, backspegelhusen och kylargrillen på Passat Alltrack pryds av matt krom. Till standardutrustningen hör även hasplåtar fram och bak med rostfri look, dimljus, instegslister i rostfritt stål och med ”ALLTRACK”-logo, komfortsäten (tygklädda) och sidostöd i Alcantara (färg: ”Zabriskie black”), invändiga dekordetaljer i ”Titan Silver” (med ALLTRACK-logo på locket till askkoppen), pedaler med aluminiumlook samt en automatisk klimatkontroll. ”ALLTRACK”-emblem pryder bilen fram och bak. Även i färddatorn hälsar nya Passat sin förare välkommen med ett ”ALLTRACK”-emblem. Utvändigt lägger man märke till de kromade ändrören.

Säkerhetsutrustning: Naturligtvis är Passat Alltrack utrustad med bl.a. sex krockkuddar, varselljus och ett elektroniskt stabiliseringsprogram (ESP). Till övrig standardutrustning hör trötthetsvarnare och släpvagnsstabilisering med motstyrningsstöd, integrerat i ESP-systemet. Om föraren parkerar sin Passat och lossar säkerhetsbältet innan motorn stängs av, aktiveras den elektroniska parkeringsbromsen automatiskt och förhindrar på så sätt att bilen börjar rulla. Förutom standardmonterade ISOFIX-fästen för passande bilbarnstolar, kan Passat Alltrack även beställas med två integrerade bilbarnstolar (på ytterplatserna i baksätet).



Praktiska finesser: Till den invändiga standardutrustningen hör bl.a. olika förvaringsfack (som t.ex. i mittkonsolen och i takmodulen) och en analog klocka på instrumentpanelen. Bland den övriga standardutrustningen hittar vi tvåzons klimatanläggning, elektromekanisk servostyrning, elektriska fönsterhissar fram och bak, yttertemperaturmätare och elektronisk parkeringsbroms med AutoHold-funktion. Vi hittar också komfortsäten fram med förvaringsfickor på baksidan av ryggstöden, svankstöd och elektrisk inställning av ryggstödet (på förarsidan). Läderklädd multifunktionsratt, läderklädd växelspaksknopp och tygmattor hör också det till standardutrustningen. Radio/CD-systemet ”RCD 310” med dubbla digitalmottagare, mp3-stöd, en förstärkare på 4 x 20 Watt, AUX-IN multimediaingång, automatiskt varselljus, automatiskt avbländande backspegel, säkerhetsoptimerade nackskydd som även kan justeras i längdled, samt en regnsensor kompletterar standardutrustningen.

Viktig teknik i Passat Alltrack i detalj

Trötthetsvarnare: Det här systemet känner av om föraren tappar koncentrationen och varnar då med en 5 sekunder lång ljudsignal och ett varningsmeddelande på instrumentinsatsen om att det är dags för föraren att stanna och ta en liten paus. Om föraren inte tar en paus inom de närmaste 15 minuterna, upprepas varningen en gång. Så här fungerar det: I början av varje resa analyserar systemet hur föraren kör bilen. Under färd utvärderar sedan systemet hela tiden olika parametrar som t.ex. rattutslaget, hur pedalerna används och den tvärgående accelerationen. Om de övervakade parametrarna skiljer sig från den körkarakteristik som registrerades i början av resan, slår systemet larm med ljud och ljus. Oberoende av denna övervakning, påminner systemet (när det är aktiverat) också föraren om att det är dags att ta en paus efter 4 timmars konstant körning.

Park Assist, den andra generationen: I motsats till den första generationen av systemet, som endast stödde parallellparkering, kan det nya systemet även assistera föraren vid parkering i parkeringsfickor som är placerade i rät vinkel mot körbanan. Systemet kan aktiveras i hastigheter upp till 40 km/h via en knapp på mittkonsolen. Med hjälp av blinkern indikerar föraren vilken sida av vägen bilen ska parkeras på. Så snart Park Assist med hjälp av sina ultraljudssensorer har hittat en tillräckligt stor parkeringslucka, kan föraren få hjälp med att parkera bilen. Föraren lägger i backen och behöver sedan bara gasa och bromsa – Alltrack sköter styrningen av bilen. Föraren får hjälp av ljud- och ljussignaler (på multifunktionsdisplayen). Under parkeringsmanövern sänker Park Assist hastigheten till 7 km/h. För första gången kan detta system nu även bromsa bilen om en sammanstötning skulle vara på väg att inträffa. Naturligtvis är det fortfarande föraren som bär ansvar för att bilen bromsas eftersom den nya bromsfunktionen i Park Assist inte kan garantera att skador förhindras i alla situationer.

Däcktrycksövervakning med varningslampa: Däcktrycksövervakningen använder sig av ABS-systemets hjulrotationssensorer. Så här fungerar det: När lufttrycket avtar i ett däck minskas däcksradien på hjulet varför detta roterar snabbare vid en given hastighet. Det är denna rotationsskillnad som systemet känner av. Alltrack uppmärksammar sin förare på detta med hjälp av en speciell varningslampa.

Infällbar dragkrok: Ett viktigt tillval till Alltrack är den infällbara dragkroken. Med hjälp av en knapp som sitter placerad på sidan i lastutrymmet kan dragkroken lossas från sitt låsta läge. Därefter kan den enkelt fästas i rätt läge med ett tryck med foten. Dragkroken är konstruerad för laster på upp till 2,2 ton.

Det flexibla lastutrymmet i Passat Alltrack

Med last upp till sidorutornas nederkant är lastvolymen i Alltrack 603 liter. När detta utrymmet utnyttjas till fullo, inkl. det 90 liter stora utrymmet i reservhjulsbaljan, lastad upp till taket och fram till framsätenas ryggstöd, uppgår lastutrymmet i Alltrack till hela 1 731 liter. Ett lastnät kan fästas bakom framsätet och/eller bakom baksätet för att förhindra att last förirrar sig in i passagerarutrymmet vid inbromsning.

Dessutom har Passat Alltrack hög nyttolastkapacitet: upp till 656 kg. Fler data om lastutrymmet i Alltrack: 72 cm hög lastöppning, 83 cm till tak invändigt, 100 cm mellan hjulhusen. Max. bredd i lastutrymmet: 130 cm. Med nedfällda ryggstöd bak är lastgolvet i Passat Alltrack minst 194 cm långt.

Variabelt lastgolv: Det urtagbara lastgolvet (tillval) kan steglöst skjutas framåt/bakåt i lastutrymmet. Det här gör det enklare att lasta tunga saker omedelbart bakom baksätet. Lastgolvet kan belastas med upp till 100 kg och är lätt att ta ur med ett enkelt handgrepp. Volkswagen kommer också att erbjuda ett paket för att dela upp lastutrymmet i Passat Alltrack. Denna avdelare består av ett lastgolv som även kan ställas upprätt för att dela upp lastutrymmet så att mindre last inte kan glida runt.



Fjärrutlösning av ryggstödet bak: Lika praktisk är fjärrutlösningen till ryggstödet bak. Med hjälp av spakar placerade på respektive sida i lastutrymmet är det enkelt att lossa spärren till vänster eller höger sektion av det delade baksätet (1/3 resp. 2/3) så att den/de kan fällas framåt utan några andra handgrepp.

Nya Passat Alltrack premiärvisas på Tokyo Motor Show 3-11 december och lanseras på den svenska marknaden i månadsskiftet mars/april 2012. Svenska priser och utrustningsprogram är ännu ej fastställda.

 Filmlänkar   
22/05  Brutalt tät snubbe berättar om sin nya Ford GT
19/05  Lotus Elise Sprint - 798 kilo och 134 hk!
17/05  BMW M5 blir fyrhjulsdriven!
17/05  Volvo+Google i nya bilar
17/05  Porsche-stöld under vapenhot undviks i Sydafrika
15/05  Skönaste paret - på Mantorp Park sedan 1969!
15/05  Estländsk polis skojar inte med fortkörare
09/05  Tjejen bjussar på ALLT du behöver veta om din nya Huracán
08/05  Sjukt stekig S 63 AMG
05/05  Burnouts när Linköpings gatbilsfolk dammar av bilarna
05/05  Kolla hur 1.400 bilar lyftes från havsbotten
27/04  Fixa bucklan i dörren - med en dildo
24/04  1.439 hk Huracán Twinturbo kör 8,592 sek/268,4 km/h
21/04  Biffig Mustang kör rätt in i väggen under uppvärmningsvarv
20/04  MB-förare får en läxa i hur man parkerar!
20/04  Åh nej - Ferrari kraschar med Lamborghini i blötan!
18/04  Morgan blir påkörd bakifrån
10/04  RX8-ricer försöker sladda snyggt
07/04  Ballt: F-18 Fighter Jet startar på finsk motorväg
07/04  Rånare spränger värdetransportbils dörrar i rusningstrafiken
04/04  Aj fanken - BMW M3 kör med rumpan in i räcket
04/04  69-åring tacklade MC - får 15 års fängelse
21/03  BMW-förare svinar satan i trafiken
20/03  Polisen gillar inte högljudd E 63 AMG
15/03  Rolls-Royce Ghost på strippen!
15/03  Honda S2000-ägare gör en Mustang - det var väl onödigt!
14/03  Mustang showar - kraschar i Lamborghinis staket
10/03  Åkrädd kartläsare – ren och skär humor!
10/03  A-traktorbygge - från 945 till 740!
01/03  Försäkringsbolaget fick nys om kraschfilmen
28/02  Här är världens snabbaste Honda S2000
28/02  18-åringar ska inte ha Gallardo
27/02  Men vad fanken: Ferrari 488 med korkad förare!
25/02  Stora problem när sänkta bilar möter låga hinder
23/02  Så här förhindrar man en road rage
23/02  De fem bästa Porsche-ljuden
23/02  Superbilsgarage med både bilar och vita tigrar
22/02  Entusiastiskt test av 604-hästars E63S
22/02  Livet är som ett dataspel med Huracán genom natten
21/02  Indisk mobb kastar sten på Aventador och 458
Tusentals filmer i arkivet!
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Kommentarer   

Inga kommentarer n...


Skriv kommentar:
Namn: E-mail:
Kommentar:

2 + 8 = (Spam-koll)

OBS! Ditt IP-nummer registreras.
Läs mer om kommentarsmöjligheterna
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Undersökning   
Går du omvägar för att kolla på snygga fälgar?

Jajamensan
Det händer
Nej!

 Från forumet   
[08:30] ZIL 117 Hot Rod Nisse
[08:29] Beijing CB4 limousine för Race ! Hot Rod Nisse
[10:58] Allmänt/offtopic- tråden! Mr. PinkDrifter
[12:08] Honda CR-Z chargerviper
[15:16] Detta köpte jag precis - Tråden! Robe
 Sportbilen-reklam   
 Senaste bildgallerierna!   
»  VW up! GTI
7 bilder
»  Volkswagen Up! GTI 2018
6 bilder
»  BMW M2 CSR
36 bilder
»  BMW 2-serie Coupé och Cabriolet 2018
8 bilder
»  Porsche Panamera GrandGT Techart
18 bilder
»  Mercedes Concept A 2017
10 bilder
»  BMW M4 CS
41 bilder
»  Porsche 991 Turbo S Stinger GTR
20 bilder
»  Chevrolet Camaro Exorcist 1.000 hk
7 bilder
»  Nissan GT-R Track Edition 2017
17 bilder
»  Porsche Panamera Sport Turismo 2018
21 bilder
»  Ferrari F50, Mike Tysons
23 bilder

Se fler bilder här!



 Annonser   
LeoVegas Sports - Årets sporthändelse i mobilen! Besök vår hemsida att ta del av våra exklusiva bonus erbjudanden!

BilDelarOnline24.se
www.ReservDELAR24.Se


 Bilmärken A-Ö   
Hitta allt om DITT märke!
 Sök   
Sök på sportbilen: