Premiär för nya Audi A5 DTM   
2011-09-20 kl. 10:05 Visningar: 3937

Premiär för nya Audi A5 DTM
Efter V8 quattro (1990 till 1992) och A4 (2004 till 2011) väljer nu Audi att sätta in en 2-dörrars coupé i DTM, det mest populära öppna standardvagnsmästerskapet i världen. Nya Audi A5 DTM, som internt på Audi Sport går under beteckningen ”R17”, är byggd i enlighet med det tekniska reglemente som träder i kraft säsongen 2012. Fokus i projektet har legat på säkerhet, utvändig design samt en reduktion av kostnaderna med upp till 40 procent.

 Källa: Audi   
Besökarna på motormässan i Frankfurt (IAA) kan redan nu skaffa sig ett första intryck av den nya bilen i Audis monter. Audi A5 DTM verkar både lägre och mer robust än sin framgångsrika föregångare, A4 DTM, som Audi tagit hem fyra av de senaste sju DTM-titlarna med. Under karossen, som är tillverkad helt i kolfiber, döljer sig en ny typ av hybridbyggt chassi. Kombinationen av kolfibermonocoque och en säkerhetsbur i stål sätter en ny standard när det gäller säkerheten för en tävlingsvagn i denna klass. Chassit är en av över 50 komponenter som är identiska för alla bilar i DTM.


(Klicka för att förstora)

– Tack vare de gemensamma komponenterna har det varit möjligt att sänka kostnaderna med upp till 40 procent utan att för den skull försämra varken säkerheten eller utseendet på DTM-bilarna, förklarar Wolfgang Ullrich, chef för Audi Motorsport och ledare för utvecklingen av Audi A5 DTM.

A5 DTM är 501 cm lång, 195 cm bred och 115 cm låg. Hjulbasen är densamma på alla bilar i DTM: 2 750 mm. Precis som sin föregångare, drivs A5 DTM av en V8-motor med en uteffekt på 460 hk (340 kW). Den 6-växlade, nu pneumatiska lådan växlas med paddlar på ratten och är helt nyutvecklad. Växlingarna utförs mer exakt jämfört med en konventionell manuell växellåda vilket gör att körsträckan för denna enhet kan fyrdubblas till 24 000 km.

Motorelektroniken (Bosch MS 5.1), som är säkringslös, och mittdisplayen, som redan används i Audi R8 LMS, ligger också de i teknikens absoluta framkant. Den för DTM exklusiva däckpartnern Hankook levererar nu större och bredare däck med dimensioner som påminner om de på LMP2-sportsvagnar.

En säkerhetstank på 120 liter sitter integrerad i Audi A5 DTM:s kolfibercell. Volymen är tillräckligt stor för att bilen ska klara ett DTM-race utan att behöva tanka. För långlopp är ett snabbtankningssystem under utveckling.

Det nya tekniska reglementet begränsar möjligheterna vad gäller aerodynamiken. Luftflöde igenom bilen, som på nuvarande A4 DTM, är liksom avancerade extravingar bak inte längre tillåtet. Det här gör att tävlingsbilarna nu rent utseendemässigt överensstämmer mer med de serieproducerade modellerna. Samtidigt ska de nya DTM-bilarna nu inte reagera lika kraftigt vid kontakt med andra bilar och också ge bättre slipstream – även detta tack vare den förstorade bakvingen.

– Tidigare hade Audi mycket innovativa lösningar, speciellt på aerodynamikområdet i DTM, säger Martin Mühlmeier, teknikchef på Audi Sport.

– Eftersom de här områdena nu omfattas av strikta begränsningar, krävs det bra detaljlösningar för att vinna fördelar gentemot konkurrenterna.

”R17”-projektet drog igång i maj 2010, och en månad senare togs beslutet att en Audi A5 nu skulle vara den modell man utgick ifrån. Vindtunnelförsök med modeller har pågått sedan februari 2011, och den 29 juli rullade bilen för första gången ut ur verkstaden, med Martin Tomczyk bakom ratten. Sedan dess har testerna med A5 DTM varit i full gång. Homologeringen av A5 DTM är planerad till den 1 mars 2012 – fram till dess har ingenjörerna på Audi Sport i Ingolstadt och Neckarsulm fortfarande möjlighet att fintrimma alla detaljer.



Tekniska specifikationer: Audi A5 DTM (2012)

Typ av bil: Tävlingsbil för DTM-serien

Chassi: Monocoque av glasfiberarmerad plast (CFRP) med integrerad bränsletank, CFRP-kollisionszoner på sidorna, fram och bak

Motor: V8, sugmotor, 90° cylindervinkel, 4 ventiler/cylinder, luftintag enl. reglementet begränsat till 2 x 28.0 mm

ECU: Bosch MS 5.1

Smörjning: Torrsumps

Cylindervolym: 4 000 cc

Uteffekt: Ca 460 hk (340 kW)

Vridmoment: Över 500 Nm

Drivsystem: Bakhjulsdrift

Koppling: CFRP-koppling med 4 lameller

Växellåda: Sekventiell 6-växlad sportväxellåda

Differential: Reglerbar flerlamells-differentialbroms

Drivaxlar: CV-axlar (konstant varvtal)

Styrning: Servostyrd kuggstångsstyrning

Hjulupphängning: Individuell hjulupphängning fram och bak, dubbla länkarmar, stötstångssystem med fjädrings-/dämpningsenhet, inställbara gasdämpare

Bromsar: Hydrauliskt 2-kretssystem, monoblock-ok av lättmetall, ventilerade bromsskivor av kolfiber fram och bak, föraren kan steglöst reglera bromskraftsfördelningen fram/bak, elektromagnetisk startventil

Fälgar: Gjutna aluminiumfälgar, fram: 12" x 18", bak: 13" x 18"

Däck: Hankook, fram: 300/680/18, bak: 320/710/18

Längd: 5 010 mm (inkl. bakvingen)

Bredd: 1 950 mm

Höjd: 1 150 mm

Minimivikt: Ej fastställd

Tankrymd: 120 liter
 Filmlänkar   
13/12  Lamborghini Aventador - inget för tjockisar
07/12  Motorjournalen kör Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
29/11  Motorjournalen testar nya Kia Stinger
27/11  Motorjournalen har kört 400 hk starka RS 3 Sedan
20/11  Matt Farah kör Lancia Stratos!
16/11  350-hästars Fiat 500 med extrembreddad kolfiberkaross!
14/11  Kolla in udda Lambo-baserade Kode 0
13/11  Vilken best! Diablo GT1 Stradale - en av bara två!
09/11  Helt original 1M Coupé låter fantastiskt
07/11  Världens snabbaste bil: Koenigsegg Agera RS kör 458 km/h
26/10  Busschaufförer kör som idioter
24/10  Nya Honda Civic Type-R testad av Matt Farah på bana
18/10  Läskiga scener från bil genom Portugals skogsbränder
17/10  Han köpte en långmilad Porsche 911 - så gick det sen
16/10  Killen som fick Aventadoren översprungen intervjuad
11/10  Om du undrar varför alla älskar Honda S2000...
06/10  Koenigsegg är snabbare än Bugatti 0-400-0
05/10  Whoa - brutal R8 V10 plus med 900 hk!
03/10  Zlatan kör sin LaFerrari i Stockholm
26/09  Snubben är grymt nöjd med Kia Stinger V6 RWD
20/09  Märkliga fordon under Burning Man
05/09  Rånare i RS6 gör allt för att komma undan
04/09  Nissan GT-R lockar fram idioten i dig
28/08  Motorjournalen kör 300 i AMG E63 S 4Matic
23/08  Volvo XC60 visad i Västerås igår
18/08  Par i Range Rover undviker precis beväpnade biltjuvar
14/08  Oh shit - här kraschar en 2005 års Jaguar F1
17/07  Med 600 hk Impreza upp för Mt Washington
09/07  Hammarbyrampen 2017 - raggare röjer på macken!
07/07  Burnouts på Hälla i Västerås igår
04/07  BMW E30 V8 Turbo lägger rök i Södra Länken
04/07  Världspremiär för 700 hk Porsche GT2 RS!
20/06  Grym reklamfilm med nya Audi R8 Spyder
19/06  BMW M5 tar plötsligt eld i Ryssland
19/06  Volt under Gatebil i helgen
09/06  Astra gör läskig volt på Nürburgring
08/06  Ännu dyrare: Porsche 911 Turbo S Exclusive Series
07/06  Spionfilm: Porsche GT2 RS kommer tillbaka
05/06  10 minuter med kraschande Skodor
02/06  M3 E92 i 300 blås på motorvägen
Tusentals filmer i arkivet!
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Kommentarer   

Inga kommentarer n...


Skriv kommentar:
Namn: E-mail:
Kommentar:

9 + 2 = (Spam-koll)

OBS! Ditt IP-nummer registreras.
Läs mer om kommentarsmöjligheterna
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Undersökning   
Går du omvägar för att kolla på snygga fälgar?

Jajamensan
Det händer
Nej!

    
 Sportbilen-reklam   
 Senaste bildgallerierna!   
»  McLaren Senna
25 bilder
»  Lamborghini Urus
26 bilder
»  Aria FX V8 hybrid 1.150 hk
6 bilder
»  Chevrolet Corvette ZR1 Convertible
10 bilder
»  Tesla Roadster
12 bilder
»  Corvette ZR1 2019
16 bilder
»  Hennessey Venom F5
19 bilder
»  Lamborghini Terzo Millennio Concept
17 bilder
»  Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
6 bilder
»  Volvo V60 Polestar WTCC 2018
19 bilder
»  Polestar 1 - 600 hk/1.000 Nm hybrid
19 bilder
»  Ford GT i Norge
12 bilder

Se fler bilder här!

Länkguiden Rally & Racing


 Annonser   
LeoVegas Sports - Årets sporthändelse i mobilen! Besök vår hemsida att ta del av våra exklusiva bonus erbjudanden!

BilDelarOnline24.se
www.ReservDELAR24.Se


 Bilmärken A-Ö   
Hitta allt om DITT märke!
 Sök   
Sök på sportbilen: