Premiär för nya Audi A5 DTM   
2011-09-20 kl. 10:05 Visningar: 3571

Premiär för nya Audi A5 DTM
Efter V8 quattro (1990 till 1992) och A4 (2004 till 2011) väljer nu Audi att sätta in en 2-dörrars coupé i DTM, det mest populära öppna standardvagnsmästerskapet i världen. Nya Audi A5 DTM, som internt på Audi Sport går under beteckningen ”R17”, är byggd i enlighet med det tekniska reglemente som träder i kraft säsongen 2012. Fokus i projektet har legat på säkerhet, utvändig design samt en reduktion av kostnaderna med upp till 40 procent.

 Källa: Audi   
Besökarna på motormässan i Frankfurt (IAA) kan redan nu skaffa sig ett första intryck av den nya bilen i Audis monter. Audi A5 DTM verkar både lägre och mer robust än sin framgångsrika föregångare, A4 DTM, som Audi tagit hem fyra av de senaste sju DTM-titlarna med. Under karossen, som är tillverkad helt i kolfiber, döljer sig en ny typ av hybridbyggt chassi. Kombinationen av kolfibermonocoque och en säkerhetsbur i stål sätter en ny standard när det gäller säkerheten för en tävlingsvagn i denna klass. Chassit är en av över 50 komponenter som är identiska för alla bilar i DTM.


(Klicka för att förstora)

– Tack vare de gemensamma komponenterna har det varit möjligt att sänka kostnaderna med upp till 40 procent utan att för den skull försämra varken säkerheten eller utseendet på DTM-bilarna, förklarar Wolfgang Ullrich, chef för Audi Motorsport och ledare för utvecklingen av Audi A5 DTM.

A5 DTM är 501 cm lång, 195 cm bred och 115 cm låg. Hjulbasen är densamma på alla bilar i DTM: 2 750 mm. Precis som sin föregångare, drivs A5 DTM av en V8-motor med en uteffekt på 460 hk (340 kW). Den 6-växlade, nu pneumatiska lådan växlas med paddlar på ratten och är helt nyutvecklad. Växlingarna utförs mer exakt jämfört med en konventionell manuell växellåda vilket gör att körsträckan för denna enhet kan fyrdubblas till 24 000 km.

Motorelektroniken (Bosch MS 5.1), som är säkringslös, och mittdisplayen, som redan används i Audi R8 LMS, ligger också de i teknikens absoluta framkant. Den för DTM exklusiva däckpartnern Hankook levererar nu större och bredare däck med dimensioner som påminner om de på LMP2-sportsvagnar.

En säkerhetstank på 120 liter sitter integrerad i Audi A5 DTM:s kolfibercell. Volymen är tillräckligt stor för att bilen ska klara ett DTM-race utan att behöva tanka. För långlopp är ett snabbtankningssystem under utveckling.

Det nya tekniska reglementet begränsar möjligheterna vad gäller aerodynamiken. Luftflöde igenom bilen, som på nuvarande A4 DTM, är liksom avancerade extravingar bak inte längre tillåtet. Det här gör att tävlingsbilarna nu rent utseendemässigt överensstämmer mer med de serieproducerade modellerna. Samtidigt ska de nya DTM-bilarna nu inte reagera lika kraftigt vid kontakt med andra bilar och också ge bättre slipstream – även detta tack vare den förstorade bakvingen.

– Tidigare hade Audi mycket innovativa lösningar, speciellt på aerodynamikområdet i DTM, säger Martin Mühlmeier, teknikchef på Audi Sport.

– Eftersom de här områdena nu omfattas av strikta begränsningar, krävs det bra detaljlösningar för att vinna fördelar gentemot konkurrenterna.

”R17”-projektet drog igång i maj 2010, och en månad senare togs beslutet att en Audi A5 nu skulle vara den modell man utgick ifrån. Vindtunnelförsök med modeller har pågått sedan februari 2011, och den 29 juli rullade bilen för första gången ut ur verkstaden, med Martin Tomczyk bakom ratten. Sedan dess har testerna med A5 DTM varit i full gång. Homologeringen av A5 DTM är planerad till den 1 mars 2012 – fram till dess har ingenjörerna på Audi Sport i Ingolstadt och Neckarsulm fortfarande möjlighet att fintrimma alla detaljer.



Tekniska specifikationer: Audi A5 DTM (2012)

Typ av bil: Tävlingsbil för DTM-serien

Chassi: Monocoque av glasfiberarmerad plast (CFRP) med integrerad bränsletank, CFRP-kollisionszoner på sidorna, fram och bak

Motor: V8, sugmotor, 90° cylindervinkel, 4 ventiler/cylinder, luftintag enl. reglementet begränsat till 2 x 28.0 mm

ECU: Bosch MS 5.1

Smörjning: Torrsumps

Cylindervolym: 4 000 cc

Uteffekt: Ca 460 hk (340 kW)

Vridmoment: Över 500 Nm

Drivsystem: Bakhjulsdrift

Koppling: CFRP-koppling med 4 lameller

Växellåda: Sekventiell 6-växlad sportväxellåda

Differential: Reglerbar flerlamells-differentialbroms

Drivaxlar: CV-axlar (konstant varvtal)

Styrning: Servostyrd kuggstångsstyrning

Hjulupphängning: Individuell hjulupphängning fram och bak, dubbla länkarmar, stötstångssystem med fjädrings-/dämpningsenhet, inställbara gasdämpare

Bromsar: Hydrauliskt 2-kretssystem, monoblock-ok av lättmetall, ventilerade bromsskivor av kolfiber fram och bak, föraren kan steglöst reglera bromskraftsfördelningen fram/bak, elektromagnetisk startventil

Fälgar: Gjutna aluminiumfälgar, fram: 12" x 18", bak: 13" x 18"

Däck: Hankook, fram: 300/680/18, bak: 320/710/18

Längd: 5 010 mm (inkl. bakvingen)

Bredd: 1 950 mm

Höjd: 1 150 mm

Minimivikt: Ej fastställd

Tankrymd: 120 liter
 Filmlänkar   
21/03  BMW-förare svinar satan i trafiken
20/03  Polisen gillar inte högljudd E 63 AMG
15/03  Rolls-Royce Ghost på strippen!
15/03  Honda S2000-ägare gör en Mustang - det var väl onödigt!
14/03  Mustang showar - kraschar i Lamborghinis staket
10/03  Åkrädd kartläsare – ren och skär humor!
10/03  A-traktorbygge - från 945 till 740!
01/03  Försäkringsbolaget fick nys om kraschfilmen
28/02  Här är världens snabbaste Honda S2000
28/02  18-åringar ska inte ha Gallardo
27/02  Men vad fanken: Ferrari 488 med korkad förare!
25/02  Stora problem när sänkta bilar möter låga hinder
23/02  Så här förhindrar man en road rage
23/02  De fem bästa Porsche-ljuden
23/02  Superbilsgarage med både bilar och vita tigrar
22/02  Entusiastiskt test av 604-hästars E63S
22/02  Livet är som ett dataspel med Huracán genom natten
21/02  Indisk mobb kastar sten på Aventador och 458
17/02  Månadens motorsport-fails
16/02  Läskigt som sjutton i skogen
15/02  Trumps entourage har hög säkerhet - minst sagt
14/02  Aston Martin Vantage Roadster showar - och kraschar med hus
13/02  Sladda i snö med nya Lamborghini ser kul ut
13/02  McLaren-kraschen kostade 1,1 miljoner
06/02  Bogserlina i London-trafiken får folk att ramla
06/02  Pippigul R8 V10 Plus bärgas från en å
31/01  Dyrt värre: Jon Olssons gamla Murciélago kraschad
31/01  Filmar en Pagani Zonda F - krockar med den
24/01  Elefant röjer på en indisk festival - stångar Tuktuks
24/01  Polis slänger en kopp kaffe på en hojåkare
19/01  Snubben har en gasolbrännare på full fart i bilen
18/01  Tunnelrace slutar med krasch
16/01  Polis och tjuv – i custombyggda muskler!
16/01  Superbilsmöte: Rimac Concept_One vs Veyron
16/01  Hellcat är inte nog – nu kommer SRT Demon!
16/01  Jimmie kör så det ryker med sin M3 E36 Turbo
11/01  BMW M4 i Förenade Arabemiraten - gissa vad?
10/01  Här kraschar han hyr-Ferrarin värd över 2.000.000
10/01  Audi SQ7 kraschar på Nürburgring
09/01  Riktigt mysig mix av burnouts och snabba bilar
Tusentals filmer i arkivet!
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Kommentarer   

Inga kommentarer n...


Skriv kommentar:
Namn: E-mail:
Kommentar:

5 + 5 = (Spam-koll)

OBS! Ditt IP-nummer registreras.
Läs mer om kommentarsmöjligheterna
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Undersökning   
Går du omvägar för att kolla på snygga fälgar?

Jajamensan
Det händer
Nej!

 Från forumet   
[08:30] ZIL 117 Hot Rod Nisse
[08:29] Beijing CB4 limousine för Race ! Hot Rod Nisse
[10:58] Allmänt/offtopic- tråden! Mr. PinkDrifter
[12:08] Honda CR-Z chargerviper
[15:16] Detta köpte jag precis - Tråden! Robe
 Sportbilen-reklam   
 Senaste bildgallerierna!   
»  Nissan GT-R Track Edition 2017
17 bilder
»  Porsche Panamera Sport Turismo 2018
21 bilder
»  Ferrari F50, Mike Tysons
23 bilder
»  Pagani Huayra Roadster
25 bilder
»  Bugatti-fabriken inifrån
24 bilder
»  MB E 63 S AMG kombi
19 bilder
»  Stockholm Lifestyle Motor Show 2017
136 bilder
»  Ford Mustang 2018
15 bilder
»  BMW 4-serie 2018
135 bilder
»  Audi Q8 concept
34 bilder
»  BMW M5 F10 Vorsteiner
16 bilder
»  BMW M2 Manhart 630 hk
26 bilder

Se fler bilder här!



 Annonser   
LeoVegas Sports - Årets sporthändelse i mobilen! Besök vår hemsida att ta del av våra exklusiva bonus erbjudanden!

BilDelarOnline24.se
www.ReservDELAR24.Se


 Bilmärken A-Ö   
Hitta allt om DITT märke!
 Sök   
Sök på sportbilen: